09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 9 ارديبهشت 1396 در ساعت 21 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اسکی فضایی دستگاهی ست که به عنوان یک وسیله ورزشی هوازی مورد استفاده قرار می گیرد و برای کاربر شرایط مناسبی را جهت ورزش و رسیدن به اهدافی نظیر کاهش وزن، چربی سوزی، تناسب اندام و انجام یک ورزش مناسب قلبی عروقی را فراهم می کند.اما نحوه صحیح استفاده از اسکی فضایی مانند هر ورزش دیگری بسیار مورد اهمیت است.

در این مطلب ما قصد داریم تا نحوه استفاده از اسکی فضایی و تمریناتی جهت بهره وری موثر از آن را برای شما عنوان کنیم.

وضعیت صحیح بدن

شما زمانی می توانید با استفاده از الپتیکال یک تمرین پربازده داشته باشید که موقیت بدنتان در تمام طول تمرین مناسب باشد.

دویدن بر روی برد

هنگام رفتن بر روی اسکی فضایی باید مراقب باشید زیرا زمانی که شما پای خود را بر روی پدال اسکی فضایی می گذارید دستگاه شروع به حرکت می کند. بنابراین بهتر است در ابتدا دسته های ثابت اسکی فضایی را بگیرید و بعد از آن بر روی پدال بروید.

خم کردن پاها بر روی اسکی فضایی

اندازه پدال در اسکی فضایی اصولاً بزرگتر از سایز پای افراد است. بنابراین فضای اضافی پیرامون پا موجب احساس راحتی در اشخاص می شود،اما جهت جلوگیری از آسیب به مفاصل و پاهایتان بهتر است پای خود را مماس با دیواره خارجی پدال ها بگذارید به طوری که با آنها موازی باشد. به این ترتیب از خمیدگی نادرست و صدمه دیدن عضلات پا جلوگیری می شود.

حفظ فرم طبیعی و صاف بدن

شما باید سعی کنید درهنگام استفاده از اسکی فضایی شکل طبیعی ستون فقراتتان را حفظ کنید و بدن خود را صاف نگه دارید.بهتر است شکم را سفت به طرف داخل دهید و سر خود را خم نکنید و مستقیم به روبرو نگاه کنید به این ترتیب انحنای طبیعی بدن شما حفظ می شود.

طریقه صحیح قرارگیری دستها

شما با استفاده از اسکی فضایی می توانید با نگه داشتن دستگیره های متحرک بالا تنه خود را نیز در فعالیت شرکت دهید و هم می توانید با نگه داشتن دستگیره ثابت فقط بر روی پایین تنه تان کار کنید. اما باید در هر دو حالت دسته ها را در وضعیت استاندارد نگه دارید.به این طریق که دسته ها را به آرامی نگاه داشته بطوری که شانه هایتان اندکی به سمت پایین باشد و آرنجتان را خم کنید. به این ترتیب حرکت بدن شما بر روی الپتیکال روان تر و راحتتر خواهد بود.

شروع حرکت با الپتیکال

پدال زدن به سمت جلو

در این حالت باید زانوی خود را مقداری خم کنید و مسیر حرکت پاها طبق اسم دستگاه (الپتیکال) حرکتی بیضوی داشته باشد.پاهای شما و به خصوص زانوهایتان در حین حرکت باید حالتی نرم داشته باشند(در وضعیت قفل شده نباشد) تا از ایجاد فشار و آسیب به مفاصل جلوگیری شود.

تنظیم شدت کار با دستگاه

شما با استفاده از اسکی فضایی می توانید شدت تمرین خود را تعیین کنید.این شدت با توجه به توانایی کاربر و نوع تمرین او تعیین می شود.حتی در برخی از الپتیکال های امروزی امکان تنظیم شیب نیز در دستگاه وجود دارد. این خصوصیات سبب می شود تا شما عضلات خود را بیشتر تقویت کنید و در این تمرین عضلات بیشتری درگیر شوند. بالا بردن شدت تمرین می تواند به طور عمده به بالا رفتن قدرت عضله های پشت ساق پا کمک کند. افزایش شیب الپتیکال هم سبب فعالیت بیشتر همسترینگ و ماهیچه های قسمت جلویی ران می شود.

زمانی که می خواهید این تغییرات را در تمرین خود ایجاد کنید به هیچ عنوان متوقف نشوید و تغییرات را در دنباله تمرینات خود اعمال کنید. تکیه و توجه زیاد بر دستگیره های اسکی فضایی نشان دهنده مقاومت بالای دستگاه است.البته اجرای روان و مناسب یک برنامه تمرینی به میزان زیادی به نوع ساخت و کفیت دستگاه بستگی دارد. اگر شما برای ایجاد این تغییرات مجبور باشید بیش از حد به آن توجه کنید و با دستگاه درگیر شوید در نتیجه علاوه بر پایین آوردن کیفیت تمرینات، ایمنی آن را نیز کاهش می دهد.پس در هنگام خرید دقت کرده و دستگاهی را انتخاب کنید که تنظیمات آن ساده و در دسترس باشد.

عدم توقف در حرکت

سعی کنید در طول تمرین با الپتیکال دستگاه را متوقف نکنید.هر جلسه تمرین برای مفید بودن نیاز به بیست تا سی دقیقه تمرین بدون وقفه دارد.تنظیم شدت تمرین در ان مدت بسته به توانایی جسمی شما و برنامه ورزشی تان دارد.ورزش با اسکی فضایی را به دفعات سه بار در هفته تکرار کنید.

بهره وری از ویژگی های الپتیکال

بررسی ضربان قلب در طول تمرین

امروزه بسیاری از اسکی فضایی ها مجهز به مانیتور نشان دهنده ضربان قلب در طول تمرین می باشند.برخی دیگر نیز سنسور های خاصی دارند که بر روی دستگیره الپتیکال هستند.صفحه نمایش های بی سیم نیز از نشانگرهای دیگر ضربان قلب هستند و در برخی مدلهای دیگر اسکی فضایی وجود دارند.اگر شما به تعداد ضربان قلب خود در طول تمرینات مختلف توجه کنید و آنها را بررسی نمایید می توانید به صورت دقیق تر و موثرتری از آن استفاده کنید.به این ترتیب با هدف گذاری تمرینات خود به ورزش پر بازده تری دست می یابید.

استفاده از برنامه های دیگر دستگاه

بیشتر اسکی فضایی ها همانند سایر تجهیزات ورزشی دارای برنامه های از قبل تعیین شده (پیش فرض) دستگاه می باشند و بر روی حافظه دستگاه قرار دارد.استفاده از این برنامه ها به صورت خودکار شدت تمرین و شیب دستگاه را تغییر می دهد و دیگر نیازی به درگیری با دستگاه برای ایجاد این تغییرات نیست.برخی از اسکی فضایی های پیشرفته تر نیز وجود دارند که امکان اتصال به اینترنت را دارند و با استفاده از آنها می توان برنامه های تمرینی جدیدی دانلود و از آنها استفاده کرد و با استفاده از این برنامه های اصولی و به روز می توانید تمرینی بهتر و چالش بر انگیزتری را تجربه کنید.

استفاده از پدال معکوس

بیشتر الپتیکال ها این توانایی را دارند که در هر دو جهت جلو و عقب قابلیت پدال زدن داشته باشند. با استفاده از هر دوی این روش ها می توانید عضلات پای خود را تقویت کرده و آنها را حجیم کنید.

شما با رعایت نکات فوق می توانید استفاده صحیح و بهتری از اسکی فضایی داشته باشید.توجه به نکات فنی در هنگام خرید اسکی فضایی نیز بسیار حائز اهمیت است. به دلیل وجود تنوع بسیار در بین محصولات و شرکت های تولیدی نحوه استفاده از آنها با یکدیگر متفاوت است.بنابراین قبل از استفاده از دستگاه حتماً دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.

پس جهت بهره گیری مفید و دستیابی به نتیجه مطلوب از این دستگاه ایروبیک، لازم است تا زیر و بم استفاده از آن را بطور کامل یاد بگیرید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
8 / 10
از 3 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()