09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 9 ارديبهشت 1396 در ساعت 14 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

امروزه دانشمندان معتقدند سن بیولوژیکی شاخص و نماد سلامت عمومی بدن می باشد و برای بررسی های بهداشتی و پزشکی معتبر ترین فاکتور محسوب می شود. سن تقویمی یا همان سن شناسنامه، تنها یک عدد است که بر روی کاغذی درج شده؛ سن بیولوژیکی می تواند نسبت به سن تقویمی برابر یا کمتر و یا بیشتر باشد و این مسئله علاوه بر عوامل ژنتیکی به سبک زندگی و شرایط زیست محیطی بستگی دارد.

هر چقدر از بدن و روان خود بیشتر مراقبت کنید، دیرتر پیر و فرسوده خواهید شد. دو نفر می توانند به لحاظ تقویمی با هم همسن باشند؛ ولی شرایط جسمی کاملا متفاوتی داشته باشند و یکی از دیگری 10 سال جوان تر به نظر بیاید. در حقیقت سن بیولوژیکی بیانگر سلامت جسمی و روحی افراد است. کسانی که روزانه 30 دقیقه پیاده روی سریع انجام می دهند، حداقل 90 دقیقه برعمرشان افزوده می شود و این افزایش عمر با سلامتی بیشتری همراه خواهد بود.

ورزش های سبک و منظم از بروز پیری زودرس جلوگیری می کند. دویدن یک ورزش هوازی است و انجام آن سبب بهبود متابولیسم می شود. این تمرین می بایست به روش تناوبی انجام بگیرد، به این صورت که 1 الی 2 دقیقه با نهایت توان بدوید و سپس 1 دقیقه آرام راه بروید و این چرخه را تا 30 دقیقه ادامه بدهید.

با بالا رفتن سن سوخت و ساز کاهش پیدا می کند؛ به همین خاطر افراد مسن با اضافه وزن مواجه می شوند. ورزش مداوم و سبک از کندی متابولیسم پیشگیری کرده و منجر به افزایش توده عضلانی می شود. عضلات بافت مهمی هستند که انرژی بدن را تامین کرده و با افزایش سوخت و ساز سبب تناسب اندام و سلامت می شوند؛ بنابراین هر چه بیشتر ورزش کنید، بدن عضلانی تری خواهید داشت.

عضلات روند کاهش وزن و تناسب اندام را تسریع کرده و سبب می شوند در پیری ماهیچه ها با استحکام بیشتری در کنار استخوان ها باقی بمانند و از بیماری هایی همچون پوکی استوان و آرتروز پیشگیری می کند. در واقع ورزش هایی که با تحمل وزن بدن همراه هستند مانع بروز پوکی استخوان در سنین پیری می شوند که دویدن و راه رفتن از جمله این ورزش ها می باشد.

تحقیقات نشان داده در پیش گرفتن یک برنامه ورزشی منظم در زندگی روزمره بهترین روش برای حفظ سلامت و و طول عمر است؛ ولیکن این روزها به دلیل مشغله فراوان، طولانی بودن ساعات کاری، نامساعد بودن آب و هوا و محدود بودن فضای مناسب، اغلب مردم نمی توانند برای انجام تمرینات ورزشی به محیط های مناسب بروند؛ به همین دلیل ورزش با دستگاه های خانگی همچون تردمیل توصیه می شود. تردمیل خانگی ، امکان می دهد در هر فرصتی به سراغ ورزش بروید و از فواید آن بهرمند شوید.

همان طور که اشاره شد، سن بیولوژیکی می تواند 10 سال کمتر از سن تقویمی به نظر برسد و این تنها یکی از فواید ورزش به شمار می آید پیری و فرسودگی به دلیل وجود رادیکال های آزاد اتفاق می افتد. رادیکال های آزاد همان مولکول هایی هستند که به سلول ها آسیب زده و منجر به پیری می شوند. برای مبارزه با اثرات منفی رادیکال های آزاد باید ورزش کنید و مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان بخورید. میوه های تازه نارنجی رنگ، انار، آلبالو، انگور قرمز، کرفس، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، میگو، گوشت سفید، مغزها و ... حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها هستند که سبب تخریب رادیکال های آزاد می شوند.

با افزایش سن حتی کروموزوم های بدن کوتاه ترمی شوند؛ انجام تمرینات ورزشی منظم و مستمر کوتاه شدن آن ها را برای مدتی به تاخیر می اندازد و طول عمر بیشتر می شود. همچنین انجام این فعالیت مفید، کیفیت خواب را بالا برده و وضعیت قلبی – عروقی را بهبود می بخشد.

پس از میانسالی چربی های ران و باسن به سمت شکم رفته و در آنجا تجمع می یابند. بافت چربی در نواحی دور شکم سبب ترشح هورمون تحریک کننده رشد سلول های چربی و اشتها آور می شود. چاقی شکمی منجر به چاقی بیشتر شده و احتمال ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. ورزش ایمنی بدن را بالا برده و کلسترول و دیابت را بهبود می بخشید.

چنانچه ورزش هوازی با حرکات تعادلی ترکیب بشود بینایی ، استخوان ها و هوش را تقویت می کند. راه رفتن بر روی تردمیل، در مقایسه با راه رفتن بر سطح زمین به حفظ تعادل بیشتری نیاز دارد؛ چون بر روی این دستگاه بر روی تسمه ای قدم بر می دارید که در خلاف جهت شما در حرکت می باشد و به همین علت این تمرین نوعی ورزش تعادلی محسوب می شود. ورزش تاثیرات مثبتی بر ذهن و روان انسان می گذارد و از انحطاط نرون ها پیشگیری کرده و مانع بروز بیماری آلزایمر می شود. برای جوان تر ماندن باید از انجام تمرینات ورزشی لذت ببرید.

در پیری حافظه انسان کند می شود؛ ورزش هوازی منظم و مستمراندازه هیپوکمپوس مغز را که با حافظه ی فرد در ارتباط است، بیشتر کرده و مهارت های مغزی را بهبود می بخشد که در اصطلاح می گوییم مغز تیز شده است.

30 دقیقه پس از دویدن، مغز هورمون اندروفین آزاد می کند، این ماده مسکن طبیعی بدن محسوب می شود و استرس های روانی و اضطراب را کاهش داده و از بروز افسردگی پیشگیری می کند. دویدن به اندازه ورزش یوگا آرام بخش است.

کار بر بر روی دستگاه تردمیل می تواند بر ضربان قلب و تنفس خود متمرکز بشود که بر سلامت روح و جسم تاثیر به سزایی دارد.

قلب یک بافت عضلانی است که همچون سایر عضلات بدن در اثر بی تحرکی ضعیف می شود و در این صورت خون رسانی به ارگان های بدن با زحمت اتفاق می افتد؛ در نتیجه منجر به خستگی و ناتوانی فرد می شود. تمرینات ورزشی با شدت متوسط، اکسیژن بیشتری به بافت ها می رساند و احساس خستگی ناشی از کمبود اکسیژن را از بین می برد. بی تحرکی سبب افزایش فشار خون شده و کار قلب را سخت می کند؛ چربی های اضافه در رگ ها رسوب کرده سبب انسدادعروق می شود. با بالا رفتن سن بیولوژیکی احتمال بدتر شدن آزمایش ذهنی و فیزیکی بیشتر می شود.

فواید ورزش فراتر از ایجاد حس شادابی و جوانی است؛ افزایش سن فقط انعطاف پذیری مفاصل و ماهیچه های بدن را کم نمی کند، بلکه منجر به سفت و خشک شدن شریان ها و عروق نیز خواهد شد. ورزش منظم مانع ایجاد لایه چربی در سرخ رگ و مسدود شدن رگ ها شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا و افزایش تری گلیسرید را کاهش می دهد. در حقیقت انجام تمرینات ورزشی گردش خون را بهتر کرده و موجب می شود انقباض و انبساط رگ های حاوی اکسیژن و خون راحت تر صورت بگیرد و اکسیژن به مقدار کافی به مغز و عضلات برسد. همچنین انجام حرکات کششی پس از دویدن، وقتی بدن هنوز گرم است، به انعطاف پذیری رگ ها کمک می کند.

معمولا سن بیولوژیکی با سن تقویمی در افراد جوان هماهنگ است؛ اما با گذشت زمان علاوه بر عوامل ژنتیکی، تغذیه، تحرک، محیط زندگی و بسیاری از موارد دیگر در تعیین این سن تاثیر می گذارد.

سن تقویمی اهمیت چندانی ندارد؛ این که چقدر احساس جوانی می کنید، مهم است. با ورزش و تغییر عادات مختلف زندگی از همین لحظه می توانید روند پیری را به تعویق بیندازید و سن بیولوژکی خود را کاهش بدهید؛ به طوری که در چند سال بعد هیچ کس نتواند سن شناسنامه شما را حدس بزند.

ارسال نظر
نام شما :
تلفن تماس :
متن پیغام :
کار با تردمیل و ورزش کردن بعد از عمل لیپوماتیک کار با تردمیل و ورزش کردن بعد از عمل لیپوماتیک فروش تردمیل به سالمندان با کدام اهداف انجام می شود؟ فروش تردمیل به سالمندان با کدام اهداف انجام می شود؟ صفر تا صد برنامه لاغری با تردمیل خانگی صفر تا صد برنامه لاغری با تردمیل خانگی دلایل خرید تردمیل که باید بدانید دلایل خرید تردمیل که باید بدانید استفاده صحیح از تردمیل باشگاهی برای کاهش وزن استفاده صحیح از تردمیل باشگاهی برای کاهش وزن ورزش و کار با تردمیل بعد از جراحی زیبایی شکم ورزش و کار با تردمیل بعد از جراحی زیبایی شکم فروش تردمیل به مراکز درمانی و بیمارستان ها فروش تردمیل به مراکز درمانی و بیمارستان ها تاثیر تردمیل خانگی و ورزش روی آلزایمر تاثیر تردمیل خانگی و ورزش روی آلزایمر پیش گیری از بیماری های تنفسی با خرید تردمیل پیش گیری از بیماری های تنفسی با خرید تردمیل برنامه های پیش فرض تردمیل باشگاهی را بشناسید برنامه های پیش فرض تردمیل باشگاهی را بشناسید مزایای خرید تردمیل آبی مزایای خرید تردمیل آبی مزایای تردمیل برای بیماران مبتلا به ام اس مزایای تردمیل برای بیماران مبتلا به ام اس عوارض استفاده بیش از حد از تردمیل خانگی عوارض استفاده بیش از حد از تردمیل خانگی چک لیستی که در زمان فروش تردمیل باید چک کرد چک لیستی که در زمان فروش تردمیل باید چک کرد بعد از عمل بینی ورزش و تردمیل باشگاهی مجاز است؟ بعد از عمل بینی ورزش و تردمیل باشگاهی مجاز است؟ دلایلی که اجازه نمی دهد شما وزن کم کنید! دلایلی که اجازه نمی دهد شما وزن کم کنید! چطور حجم معده را کاهش دهیم؟ چطور حجم معده را کاهش دهیم؟ چگونه در روز کالری بیشتری بسوزانیم؟ چگونه در روز کالری بیشتری بسوزانیم؟ چگونه با ورزش و تغذیه سالم بیماری سندروم روده را درمان کنیم؟ چگونه با ورزش و تغذیه سالم بیماری سندروم روده را درمان کنیم؟ با این روش های ساده سریع و سالم وزن کم کنید با این روش های ساده سریع و سالم وزن کم کنید
9 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()