09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 10 آذر 1397 در ساعت 11 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

شاید این کلمه را بارها و بارها شنیده باشید اما ندانید که این کلمه چیست و به چه علت باید در زندگی برای داشتن تناسب اندام و سلامتی به آن توجه کنیم؟ در این مقاله قصد داریم به این نکته بپردازیم که متابولیسم چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟

متابولیسم یا سوخت و ساز بدن؛ فرآیندی بیوشیمیایی است که در بدن نه تنها انسان بلکه هر موجود زنده‌ای برای ادامه‌ی حیات رخ می‌دهد. حتما میدانید که بالا یا پایین بودن متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن کاملا اثر مستقیمی بر روی اضافه وزن یا حتی کاهش وزن خواهد داشت.

اگر شما فردی هستید که باید وزن خود را کم کنید تا به وزن ایده آل تان برسید باید این متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را با راهکارهایی بالا ببرید. این را فراموش نکنید که گاهی کم بودن متابولیسم بدن دلایل پزشکی مانند کم کاری غده تیروئید دارد.

بدن با متابولیسم منظم اجازه‌ی رشد، تولید مثل و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده را به شما می‌دهد. جالب است بدانید تقریبا اکثر افراد این باور را دارند که افراد لاغر متابولیسم بدن آنها بیشتر است و به همین دلیل لاغر می شوند و افراد چاق نیز متابولیسم پایین‌تری دارند، اما واقعیت چیز دیگری است.

متابولیسم در حقیقت کاتابولیسم و آنابولیسم است. کاتابولیسم؛ فرآیند تجزیه شدن ترکیبات و آزاد شدن انرژی بوده و آنابولیسم فرآیند ساخت ترکیبات و مصرف انرژی است. این را باید بدانید که وزن بدن نتیجه‌ی تفاضل کاتابولیسم و آنابولیسم می باشد.

آنابولیسم به بدن اجازه می‌دهد تا سلول‌های جدید ایجاد کند و بافت‌های موجود را حفظ کند. واکنش آنابولیک در بدن از ترکیبات شیمیایی ساده استفاده می‌کند تا محصولات بزرگ‌تر را ایجاد کند. یک نمونه‌ی آن رشد استخوان‌ها و افزایش بافت عضلانی است.

رابطه‌ی وزن بدن با متابولیسم چیست

همان طور که گفته شد تفاضل فرآیند کاتابولیسم از آنابولیسم نشان دهنده وزن بدن است. میزان انرژی که در بدن آزاد می شود منهای میزان انرژی‌ای که بدن برای اجرای کارهای مورد مصرف می کند، متابولیسم است. انرژی اضافی در بافت‌های چربی یا گلیکوژن در عضلات و کبد ذخیره می‌شود.

گاهی مشکلات هورمونی و شرایط پزشکی می‌تواند بر روی متابولیسم بدن شما تاثیر زیادی بگذارد. افرادی که دچار اضافه وزن زیادی هستند برای رسیدن به تناسب اندام و لاغری بهتر است در وهله اول شرایط سلامتی بدن شان را بررسی کنند.

برای داشتن تناسب اندام باید میزان کالری که وارد بدن تان را به خوبی کنترل نمایید تا دچار مشکلات بعدی و چاقی نیز نشوید.

برای محاسبه کالری مورد نیازتان به چند نکته که در ادامه یادآوری می کنیم توجه کنید.

در اقدام اول باید به جثه خود توجه کنید و وزن تان را دقیق یادداشت نمایید. فراموش نکنید بدنی که سایز بزرگ تری دارد کالری بیشتری نیاز دارد یا افرادی که عضله‌ی بیشتری دارند نیز کالری بیشتری می خواهند.

هر چه سن بالاتر برود میزان کالری سوزی بدن کمتر شده و توده‌ی عضلانی کاهش می‌یابد و نسبت چربی به عضله افزایش پیدا خواهد کرد.

بهتر است بدانید که زمانی که سن افراد بالا می رود در مردها تستوسترون و در زن‌ها میزان استرژون کمتر خواهد شد. زنان با رسیدن به دوران یائسگی بدن آنها با تولید هورمون کمتر سبب کند شدن متابولیسم بدن خواهد شد و لازم است بدانید کم شدن سوخت و ساز بدن و طول کاهش وزن برای زنان سخت‌تر خواهد شد.

می دانید که مردها نسبت به زنان عضله‌ی بیشتری دارند و به همین دلیل نیز متابولیسم بدن آنها بیشتر است. با توجه به این نکات که اشاره کردیم خودتان یا با کمک گرفتن از متخصصی مشخص کنید در طی روز چه مقدار کالری نیاز دارید تا به تناسب اندام دلخواهتان برسید.

برای بیشتر کردن متابولیسم بدن در طی روز باید:

خواب کافی داشته باشید

خواب کافی اولین اصل و مهم ترین اصل در تنظیم سوخت و ساز بدن تان است. کمبود خواب در سیستم عصبی-عضلانی و کنترل اشتها اختلال ایجاد می کند. تمام این موارد اگر کنترل نشوند سبب پرخوری و تغییر شرایط مقاومت بدن به انسولین و افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود و با گذشت زمان کم کم دچار اضافه وزن خواهید شد.

ورزش منظم انجام دهید

یکی از عواملی که می تواند سطح سوخت و ساز بدن شما را افزایش دهد انجام دادن روزانه ورزش است. هر ورزشی که دوست دارید و البته می توانید به صورت روزانه و بدون وقفه ای آن را انجام دهید را انتخاب کنید. ورزشی مانند پیاده روی بهترین گزینه برای انجام ورزشی به صورت روزانه است. این ورزش را در هر شرایطی خانه یا بیرون و فضای باز یا حتی در باشگاه نیز می توانید انجام دهید. با تهیه تردمیل در خانه می توانید اصولی و روزانه هر روز پیاده روی انجام دهید و سوخت و ساز بدن تان را در حد بالا نگه دارید و شاهد نتایج خوبی در لاغریتان باشید.

مراقب تغذیه تان باشید

رژیم های سفت و سخت راه شما را برای رسیدن به تناسب اندام باز نمی گذارند و بدتر شما را از مسیر اصلی تان دور خواهند کرد. سعی کنید رژیم غذایی سالمی را انتخاب کرده و تا می توانید از میوه و سبزیجات تازه برای پرکردن معده و البته رساندن ویتامین های مورد نیاز بدن تان استفاده نمایید.

کاهش شدید کالری مصرفی فقط متابولیسم شما را کاهش می دهد و در عین حال اکثر انرژی دریافتی را هم ذخیره می‌کند. میزان کالری که بدن تان لازم دارد را محاسبه کرده و به اندازه آن مواد غذایی را تقسیم بندی کنید تا بدون پرخوری یا کم خوری بیش از حد بتوانید به اندام مورد نظرتان برسید.

با این راهکارهای ساده اما مهم می توانید علاوه بر افزایش متابولیسم خود در عین سلامتی و تندرستی بدن تان به تناسب اندام خوبی نیز دست پیدا کنید و برای مدت های زیادی نیز آن را نگه دارید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
کار با تردمیل و ورزش کردن بعد از عمل لیپوماتیک کار با تردمیل و ورزش کردن بعد از عمل لیپوماتیک فروش تردمیل به سالمندان با کدام اهداف انجام می شود؟ فروش تردمیل به سالمندان با کدام اهداف انجام می شود؟ صفر تا صد برنامه لاغری با تردمیل خانگی صفر تا صد برنامه لاغری با تردمیل خانگی دلایل خرید تردمیل که باید بدانید دلایل خرید تردمیل که باید بدانید استفاده صحیح از تردمیل باشگاهی برای کاهش وزن استفاده صحیح از تردمیل باشگاهی برای کاهش وزن ورزش و کار با تردمیل بعد از جراحی زیبایی شکم ورزش و کار با تردمیل بعد از جراحی زیبایی شکم فروش تردمیل به مراکز درمانی و بیمارستان ها فروش تردمیل به مراکز درمانی و بیمارستان ها تاثیر تردمیل خانگی و ورزش روی آلزایمر تاثیر تردمیل خانگی و ورزش روی آلزایمر پیش گیری از بیماری های تنفسی با خرید تردمیل پیش گیری از بیماری های تنفسی با خرید تردمیل برنامه های پیش فرض تردمیل باشگاهی را بشناسید برنامه های پیش فرض تردمیل باشگاهی را بشناسید مزایای خرید تردمیل آبی مزایای خرید تردمیل آبی مزایای تردمیل برای بیماران مبتلا به ام اس مزایای تردمیل برای بیماران مبتلا به ام اس عوارض استفاده بیش از حد از تردمیل خانگی عوارض استفاده بیش از حد از تردمیل خانگی چک لیستی که در زمان فروش تردمیل باید چک کرد چک لیستی که در زمان فروش تردمیل باید چک کرد بعد از عمل بینی ورزش و تردمیل باشگاهی مجاز است؟ بعد از عمل بینی ورزش و تردمیل باشگاهی مجاز است؟ دلایلی که اجازه نمی دهد شما وزن کم کنید! دلایلی که اجازه نمی دهد شما وزن کم کنید! چطور حجم معده را کاهش دهیم؟ چطور حجم معده را کاهش دهیم؟ چگونه در روز کالری بیشتری بسوزانیم؟ چگونه در روز کالری بیشتری بسوزانیم؟ چگونه با ورزش و تغذیه سالم بیماری سندروم روده را درمان کنیم؟ چگونه با ورزش و تغذیه سالم بیماری سندروم روده را درمان کنیم؟ با این روش های ساده سریع و سالم وزن کم کنید با این روش های ساده سریع و سالم وزن کم کنید
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()