09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 10 ارديبهشت 1396 در ساعت 40 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

واژه اسپینینگ از کلمه اسپین به معنی چرخیدن گرفته شده که برای چرخیدن دوک نخ ریسی به کار می رفته است و امروزه به یک نوع ورزش با دوچرخه ثابت گفته می شود که در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد و یکی از بهترین برنامه های ورزشی محسوب می شود. ورزش اسپینینگ برای نخستین بار توسط یک مربی ورزش ابداع شد که سعی می کرد دستگاهی بسازد که دوچرخه سواران حرفه ای به وسیله آن بتوانند در یک محیط کوچک و بسته به تمرینات دوچرخه سواری بپردازند و مربی همواره نزدیک به آنان باشد و بتواند تذکرات لازم را گوشزد کند.

دوچرخه سواران حرفه ای و بخصوص دوچرخه سواران رشته کوهستان که ساعت ها در کوهستان به رکاب زدن مشغول هستند، از این وسیله استقبال کردند و آن را برای بالا بردن سطح آمادگی جسمانی خود به کار گرفتند. بعدها این دستگاه به سالن های بدنسازی راه یافت.

امروزه ورزشکاران برای انجام این تمرین در کنار هم بر روی دوچرخه ثابت قرار می گیریند و همراه با موزیک و رقص نور شروع به رکاب زدن می کنند و مربی توسط هدست به راهنمایی آنان می پردازد. اسپینینگ یک ورزش هوازی ریتمیک محسوب می شود که در مدت زمان نسبتا طولانی با شدت متوسط انجام شده و پس از 20 دقیقه بدن ورزشکار را وارد مرحله چربی سوزی می کند و علاوه بر افزایش سطح آمادگی جسمانی به تناسب اندام منجر می شود.اگر 45 دقیقه بر روی دوچرخه ثابت با سرعت متوسط رکاب بزنید، حدود 600 کالری از دست خواهید داد و پس از گذشت 2 الی 3 ماه تغییرات چشمگیری در بدن خود مشاهده خواهید کرد.

ورزش اسپینینگ اغلب به روش تناوبی یا اینتروال انجام می شود، یعنی ورزشکار 2 الی 3 دقیقه با نهایت توان خود رکاب می زند و بعد 1 دقیقه با آهسته رکاب زدن به استراحت فعال می پردازد و همین چرخه را تا پایان مدت تمرین ادامه می دهد. روش اینتروال کمک می کند که فرد دیرتر خسته بشود و در کوتاه ترین زمان بهترین نتایج را به دست بیاورد. اسپینینگ چیزی بیشتر از یک تمرین ساده با دوچرخه ثابت است. در این ورزش دوچرخه ثابت با قد و چثه کاربر تنظیم می شود و توسط موسیقی و تصورات ذهنی کاربر تمرینی هیجان انگیز و جذاب انجام می گیرد. دوچرخه ثابت های مدرن امروزی مجهز به صفحه نمایش دیجیتالی هستند که زمان، سرعت رکاب زدن در دقیقه، کالری مصرف شده، مسافت طی شده و ضربان قلب کاربر را نشان می دهند.

اندازه ضربان قلب سطح تمرین را تعیین کرده و مشخص می کند در چه زمانی باید شدت را افزایش یا کاهش بدهید. در حین تمرین ضربان قلب نباید به بیش از 90 درصد حداکثر خود برسد و این یعنی 90 درصد حداکثر ضربان قلب، بالاترین سطح تمرین را نشان می دهد. ورزشکاران در 3 سطح ملایم، متوسط و شدید به انجام تمرینات ورزشی مشغول می شوند. درجه مقاومت دوچرخه ثابت در برابر سرعت رکاب زدن قابل تنظیم بوده و با تغییر آن می توان به انجام تمرینات دشوار و آسان پرداخت.

با ورزش اسپینینگ عضلات و ماهیچه های پا تقویت شده و فرم بسیار زیبایی پیدا می کند. در زیبایی شناسی مدرن امروز داشتن پاهایی زیبا و شکم تخت بسیار حائز اهمیت است و این ورزش برای دست یابی به این موارد گزینه مناسبی است.اسپینینگ در باشگاه های ورزشی طرفداران زیادی دارد و مربیان آن را برنامه ورزشی همه شرکت کنندگان می گنجانند؛ اما این وسیله در منزل نیز قابل استفاده است و فرد می تواند در محیط امن منزل و به دور از هیاهوی بیرون به انجام این تمرینات بپردازد.

ورزش اسپینینگ یک روش بسیار عالی برای سوزاندن کالری های اضافه محسوب می شود و کسانی که این ورزش را ادامه می دهند، در صورت رعایت یک رژیم غذایی مناسب هرگز چاق نمی شوند. به پا داشتن کفش ورزشی مناسب در حین انجام این تمرین ضروری است. کمی قبل از شروع تمرین یک لیوان آب بنوشید و درحین تمرین، بطری آب در دسترس داشته باشید و چند دقیقه یک بار گلویی تازه کنید؛ این کار سبب می شود دمای بدن متعادل باقی بماند و سوخت و ساز بهتر انجام بشود.

اگر با برنامه اصولی و درست پیش بروید، حتی 3 جلسه پس از شروع تمرینات نیز در شکل ظاهری بدنتان تغییراتی ایجاد می شود و خوش فرم تر به نظر می آیید. ورزش اسپینینگ به کاهش وزن؛ تناسب اندام، چربی سوزی در ناحیه ران و شکم، افزایش قدرت ذهنی برای تمرکز و داشتن حافظه بهتر، بهبود وضعیت قلبی- عروقی، بهبود دستگاه تنفسی و... کمک می کند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
7 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()