09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 5 خرداد 1401 در ساعت 53 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

همه ما از تأثیرات ورزش برای پیشگیری از بیماری های مربوط به عضلات در میانسالی و حفظ سلامتی اطلاعاتی داریم. ورزش کردن ممکن است کار با تردمیل و دیگر دستگاه های مربوطه در فضای منزل یا باشگاه باشد؛ یا انجام دادن فعالیت های غیرهوازی. همانطور که گفته شد از فواید ورزش آگاه هستیم، اما کمتر کسی از استفاده شدن این وسایل ورزشی در بیمارستان ها و مراکز درمانی خبر دارد. با پیشرفت فناوری های ورزشی و ورود آن ها به دنیای پزشکی از یک طرف کار برای فیزیوتراپ ها ساده تر شد و از طرفی دیگر درمان های متنوعی برای بیمارانی با مشکلات حرکتی به وجود آمد. یکی از این وسیله های کمکی در زمینه درمان استفاده از تردمیل کمک حرکتی است که زیاد توجه عموم را جلب نمی کند، اما ما قصد داریم در این مقاله هایپرجیم به آن بپردازیم. اگر شما هم می خواهید بر اطلاعات خود در این باره بیفزایید، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

افرادی که می توانند از تردمیل کمک حرکتی استفاده کنند

بیمارانی که به اندام های حرکتی آنها، مانند پاها یا دستها و حتی ستون فقراتشان ضربه مهلکی وارد شده است، شاید دیگر امیدی برای درمان و به حرکت درآمدن دوباره نداشته باشند. اما طبق نظر متخصصین این زمینه اگر این افراد برنامه تمرینی مشخصی را روزانه دنبال کنند، به پیشرفت چشم گیری می رسند. استفاده از تردمیل کمک حرکتی نه تنها در زمینه بهبود این بیماران تاثیرگذار است، بلکه از ایجاد عوارضی مانند پوکی استخوان، ایجاد سنگ در مثانه یا کلیه ها، آتروفی عضلات و مشکلات دستگاه گوارش و سیستم قلبی و عروقی در بدن این افراد هم پیشگیری می کند. حال در این بخش قصد داریم به بیمارانی که استفاده از این وسیله ارزشمند برایشان مفید خواهد بود، البته به شرط سالم بودن دست ها، بپردازیم.

1. بیماران پاراپلژی

افرادی که به این بیماری دچار هستند، قسمت پایین تنه یعنی هر دو پای خود را نمی توانند به حرکت درآورند، اما بالاتنه یعنی دست ها مشکلی ندارند. در این افراد ابتدا پاها منعطف هستند، اما اگر به ورزش هایی که توسط پزشکان برای آن ها برنامه ریزی شده است نپردازند، و بی حرکت باقی بمانند، بیماری در بدنشان تشدید شده و به فلج اسپاستیک یا انقباضی تبدیل می شود.

2. افراد دارای بیماری عضلانی و عصبی

بیماران مبتلا به این نوع از مشکلات در نفس کشیدن، بلع، جویدن غذا، راه رفتن و حتی صحبت کردن دچار سختی های زیادی می شوند. اما نکته مثبت قضیه اینجا است که اگر دلیل ضعف عضلات مشخص شود، راه درمان وجود دارد. از جمله راه های درمانی برای این بیماری ها شرکت در جلسات فیزیوتراپی زیر نظر متخصص، مانند استفاده از تردمیل از نوع کمک حرکتی یا آبی است. این فعالیت ها باعث می شود نیروی از دست رفته عضلات برگردند و ضعیف شدن ماهیچه ها جبران شود.

3. افرادی که از بریس بلند پا استفاده می کنند

از بریس بلند پا افرادی که به بیماری هایی مانند فلج اطفال، ام اس یا مشکلات مربوط به سیستم عصبی-عضلانی دچار هستند، استفاده می کنند. این وسیله برای کمک به تثبیت مفصل اندام تحتانی و در یک راستا قرار گرفتن زانوها و مچ پا ساخته می شود. در نتیجه این افراد برای بهبود حرکت و تقویت اندام های پایین تنه خود می توانند از این نوع تردمیل کمک بگیرند.

4. افراد مبتلا به همی پلژی پایین تنه

این بیماری آسیب مغزی یا نخاعی است و انواع متفاوتی از لحاظ درگیر کردن نواحی مختلف بدن دارد. عضلاتی که درگیر این بیماری است، به مرور زمان ضعیف و سفت می شود. اما خبر امیدوارکننده درباره این بیماری این است که علائمی که در ابتدای آن به وجود می آید، پیشرفت نمی کند. در نتیجه شما می توانید با گذشت زمان و استفاده از دستگاه های ورزشی-پزشکی به بهبود حرکات خود در عضلات آسیب دیده کمک کنید.

5. افراد دارای پروتز در پاها

گاهی ممکن است به دلایل متفاوت مانند دیابت، پزشکان مجبور شوند قسمتی یا کل پای بیمار را قطع کنند. در این صورت می توان از پروتز استفاده کرد، اما شخص به سرعت به این شرایط عادت نمی کند و باید مدتی برای بهبود شرایط خود توسط تردمیل کمک حرکتی تمرین انجام دهد.

6. سالمندان

با افزایش سن و از دست رفتن قدرت جوانی ممکن است مشکلات حرکتی و ناتوانی در حفظ تعادل برای افراد سالمند پیش بیاید. در این صورت شاید نتوانند به پیاده روی های روزانه خود در هوای آزاد ادامه دهند و از وسایل ورزشی معمولی استفاده کنند. اما قادر هستند با این وسیله کمک حرکتی برای بازیابی توان عضلات خود روزانه تمرین کنند.

نحوه عملکرد این دستگاه

این وسیله کمک حرکتی دارای سیستمی جلوبرنده است. به این شکل که اندامی در فاز تحمل وزن قرار می گیرد و توسط دستگاه به عقب رانده می شود و اندامی که در حالت جدا شدن از زمین قرار دارد، به جلو می رود. با تکرار این روند فرد به حالت عادی راه رفتن برمی گردد. لازم به ذکر است که سرعت سیستم جلوبرنده با توجه به توانایی بیمار تنظیم شدنی است. میزان چرخش تسمه این وسیله روی 6 حالت از بسیار کند تا متوسط تغییر دادنی خواهد بود.

مزایای تردمیل کمک حرکتی

دستگاه های کمک حرکتی که در بحث درمان از آن ها استفاده می شوند، نسبت به دستگاه های ورزشی معمولی مزایای بیشتری دارند. در این بخش به آن ها اشاره می کنیم:

• برای کار با این دستگاه نیازی به داشتن اندام های بالاتنه قوی نیست.
• این بدنه به علت طراحی بدنه مناسب و وزنی که دارد، روی زمین تثبیت می شود.
• این دستگاه نسبت به وسیله های کمک حرکتی دیگر مانند واکر به فضای کمتری نیاز دارد.
• هنگام کار با این وسیله ورزشی لزومی به حضور پرستار یا متخصص نیست.
• نیازی به کمک فیزیکی اطرافیان و فشار آمدن به عضلات نیست.

سخن آخر

با توجه به نکات گفته شده در این مقاله و همچنین مزایایی که تردمیل کمک حرکتی نسبت به ابزارهای موجود دیگر دارد، استفاده از آن بسیار مفید است. جالب است بدانید حتی افرادی با وضعیت جسمانی خوب هم می توانند از ویژگی های مثبت این دستگاه بهره ببرند. در حالت کلی با گسترش فناوری های روزافزون که به طور مشترک در ورزش و پزشکی ایجاد می شود، درمان های بیشتری به وجود می آید. درمان برای بیماری هایی که در زمان های گذشته راه بهبودی برایشان نبود و این از نکات مثبت علم است. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی در زمینه این نوع دستگاه ورزشی-پزشکی در اختیارتان قرار بدهیم.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()