09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 9 ارديبهشت 1396 در ساعت 21 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در ایام گذشته بیشتر توجه ها معطوف تشویق جوانان یا حتی افراد میانسال به انجام دادن ورزش بود و توصیه انجام دادن بیشتر برنامه های ورزشی برای این افراد رواج داشت و کمتر کسی به انجام دادن فعالیت ورزشی سالمندان توجه داشت و این کار را به آنها گوشزد می کرد.تغییرات فیزیکی که در افراد مختلف با بالا رفتن سن رخ می دهد، سبب می شود از افراد کهنسال انتظار زیادی برای انجام دادن تمرینات مختلف نداشته باشیم و تنها این افراد را برای حفظ سلامتی، تندرستی و کم کردن اثرات منفی بی تحرکی به فعالیت تشویق می کنیم.

انجام دادن ورزش های هوازی سبک از مهم ترین ورزش هایی است که می تواند به سالمندان کمک کند تا به تدریج ظرفیت تنفسی خود را افزایش دهند.زمانی که اکسیژن وارده به ریه ها افزایش پیدا می کند، سلول ها از تغذیه و اکسیژن بیشتری برای ادامه فعالیت خود بهره مند می شوند و راحت تر فعالیت می کنند.استفاده از دستگاه های هوازی یکی از بهترین روش هایی است که میتوان در عین فعالیت سودمند از آسیب رسیدن به بدن و خطرات احتمال آن جلوگیری کرد و به اهداف مورد نظر رسید.

با استفاده از دوچرخه ثابت یا تردمیل که جزو دستگاه های هوازی محسوب می شوند، میتوان به افزایش تعادل و توانایی راه رفتن مخصوصا در زنان سالمند کمک بسیاری کرد.محققان برای اینکه بتوانند تاثیرات دستگاه های هوازی را به اثبات برسانند، 24 زن سالمند در گروه سنی بالای 65 سال در دو گروه مجزا که یکی از این گروه ها بر روی تردمیل ورزش انجام می داد و گروه دیگر بر روی دوچرخه ثابت انتخاب کردند.

این دو گروه موظف بودن در هفته 3 بار و در مدت 8 هفته با این دستگاه ها ورزش کنند تا نتایج آنها مورد بررسی قرار گیرد.میزان شدت فعالیت، طول یا تعداد گام ها و میزان تعادل افراد بر روی دستگاه های ورزشی اندازه گیری و ثابت شد افرادی که در گروه دوچرخه سواری قرار دارند بیشتر می توانند تعادل خود را حفظ کنند و ورزش روزانه خود را انجام دهند.

استفاده از دوچرخه ثابت برای افراد سالمند به خصوص بانوان که مشکلات مفصلی و پوکی استخوانی بیشتری دارند، مناسب است و می توانند با وجود کاهش دید، ضعیف شدن عملکرد اندام ها و کاهش توانایی حرکت کردن ورزش انجام دهند.افراد مسن شاید بارها به دلیل ضعف در راه رفتن تجربه سقوط را داشته اند که نشان دهنده کم شدن توانایی حرکت کردن است که در زمان استفاده از دوچرخه ثابت بدون اینکه تعادل افراد مسن بر هم بخورد می توانند ساعت ها ورزش انجام دهند، بدون اینکه دچار مشکلی شوند.

با بالا رفتن سن به خصوص در بانوان به دلایلی مانند: زایمان، شیر دادن فرزندان و فعالیت های بیشتر، زودتر دچار پوکی استخوان و مشکلات مفصلی می شوند که اگر بیش از حد به بدن خود فشار بیاورند و بخواهند غیراصولی ورزش انجام دهند، دچار مشکلات جدی خواهند شد و از درد زانو، مچ پا و ... رنج خواهند برد.افراد مسن با قرار گرفتن بر روی دوچرخه ثابت بیشتر می توانند تعادل خود را حفظ کنند و مدت زمان بیشتری را ورزش انجام دهند و ریسک و خطرات انجام دادن ورزش را از بین ببرند.

با استفاده از دستگاه های هوازی مانند؛ دوچرخه ثابت می توانید به راحتی از برنامه های ورزشی که با کمک مربیان متخصص تهیه کرده اید، پیروی کنید و علاوه بر حفظ سلامتی و ارتقای آن به اهدافی مانند از دست دادن چربی و رسیدن به تناسب اندام نیز کمک کنید و زودتر به آنها برسید.زمانی که بر روی دستگاه های هوازی مانند؛ دوچرخه ثابت هستید، می توانید برنامه های متنوع از پیش تعیین شده این دستگاه را به راحتی مورد استفاده قرار دهید و با گوش دادن به موزیک های مورد علاقه خود مدت زمان طولانی تری با این دستگاه ها ورزش انجام دهید تا سریع تر به اهداف مورد نظر خود برسید.

افزایش مدت زمان استفاده از دوچرخه ثابت به بهبود تعادل در افراد مسن کمک کرده و حتی شیوه راه رفتن افراد سالمند را نیز بهبود می بخشد.افراد سالمند اگر بتوانند در طی هفته حداقل 3 بار آن هم فقط 20 دقیقه ورزش انجام دهند، می توانند از مزایای فعالیت ورزشی بهره مند شوند.با استفاده از دوچرخه ثابت می توانید مقاومت دستگاه را به راحتی تنظیم کنید و این دستگاه مانند تردمیل نیازی به تنظیم سرعت و شیب ندارد و برای استفاده افراد سالمند بسیار راحت تر است.

با استفاده از دوچرخه ثابت خطر احتمال سقوط و زمین خوردگی برای افراد مسن کم می شود و از آسیب و مشکلات بعدی این اتفاق در امان خواهید بود.با استفاده از دوچرخه ثابت می توانید در حین رکاب زدن قدرت ران ها را برای راه رفتنی بهتر افزایش دهید و تعادل بیشتر برای راه رفتن پیدا کرده و حتی به راحتی عضلات تحتانی خود را تقویت کنید.

در زمان نشستن بر روی دوچرخه ثابت زین را به دقت تنظیم کرده و توجه داشته باشید که زانوهای شما زاویه 90 درجه داشته باشند و پاهای شما بیش از اندازه کشیده یا جمع نشوند. توجه داشته باشید در مواردی که افراد نمی توانند به دلیل کهولت سن یا وجود بیماری های مختلف بر روی زین بنشینند، می توانند از دوچرخه های نشسته یا صندلی دار استفاده کنند و در راحت ترین حالت ممکن ورزش روزانه خود را برای حفظ سلامتی انجام دهند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()