09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 8 ارديبهشت 1397 در ساعت 5 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که با کلی روحیه تصمیم به ورزش می گیرید و تمرینات تان را آغاز می کنید، در همان ابتدای کار یا حتی پس از گذشت مدتی از تمرین با حالتی روبرو می شوید که شما را از ادامه ورزش باز می دارد و قادر به مقابله با آن نخواهید بود که در نهایت باعث باز ماندن شما از ورزش خواهد شد و این حالت چیزی نیست جز تهوع! در این مقاله تصمیم داریم به دلایل و راهکارهای مقابله با بروز تهوع قبل یا حین ورزش بپردازیم.

بدن انسان با انجام فعالیت های فیزیکی دائم، توانایی بیشتری پیدا می کند؛ برخلاف ماشین ها یا هر وسیله دیگری که با کار و فعالیت مستهلک می شوند و پس از مدتی دیگر به درد نمی خورند. بنابراین ما انسان ها از نعمتی بزرگ برخوردار هستیم که با افزایش فعالیت های فیزیکی باعث جوان تر ماندن روحیه و استحکام بدن خود خواهیم شد. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی فعالیت های فیزیکی محدود شده و هر فردی باید بدنبال تحرک باشد به همین دلیل دستگاه های ورزشی در بین افراد به طور چشمگیری مورد استقبال و استفاده قرار گرفته است.

بسیاری از افراد که در خانه با استفاده از دستگاه های ورزشی، تمرین می کنند از روحیه بالایی برخوردارند و در هر ساعتی از روز که اراده کنند می توانند فعالیت ورزشی شان را آغاز کنند. وجود دستگاهی مانند تردمیل باعث می شود تا شما در هر لحظه بتوانید در محیط خانه بدوید. اما گاهی با تمام انرژی بر روی دستگاه ورزشی خود رفته و تصمیم به تمرین می گیرید، در همان ابتدای کار حالت تهوع به شما دست خواهد داد و مجبور می شوید ادامه ورزش را به ساعتی دیگر موکل کنید. آیا تا به حال بدنبال علت بروز تهوع در زمان ورزش بوده اید؟ آیا می دانید اصلا دلیل بروز این حالت هنگام شروع یا حین تمرین چیست؟

تهوع ناشی از ورزش زمانی وقوع می کند که شما تازه شروع به تمرین کرده اید یا مدتی از ورزش گذشته است و دچار حالت تهوع می شوید که این امر مانع از ادامه تمرینات تان خواهد شد. این حالت ممکن است دلایل زیادی داشته باشد که در صورت تکرار باید پیگیر شده و علت آن را دریابید.

دلایلی که باعث بروز تهوع حین ورزش می شود!

عدم مصرف کربوهیدرات قبل از ورزش

بسیاری از افراد بر این باورند که ورزش در صبح زود و بدون مصرف هیچ نوع کربوهیدراتی منجر به کاهش وزن سریع خواهد شد. شاید این باور در مواقعی درست باشد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که شما 10 الی 12 ساعت غذا نخورده اید و به همین دلیل سطح قند خون تان پایین تر از حد طبیعی است. در صورتی که شما صبح زود و ناشتا شروع به ورزش می کنید و دچار تهوع می شوید بی شک میزان قند خون تان پایین بوده و باعث بروز تهوع می شود.

اگر علاقه دارید که در ابتدای صبح به ورزش بپردازید و تهوع مانع این کار می شود، توصیه ما به شما این است که میزان قند خون خود را با مصرف کربوهیدرات به سطح نورمال رسانده و سپس شروع به تمرین کنید. یکی از بهترین کربوهیدرات ها مصرف میوه و قند های طبیعی است، علاوه براین می توانید از غلات صبحانه استفاده کنید و به یاد داشته باشید که از غذاهای فرآوری و شیرین شده مانند: شکلات ها و آبنبات ها یا … دوری کرده و ترجیحا سعی کنید از مواد طبیعی که سرشار از ویتامین ها، املاح و مواد مغذی است استفاده کنید.

کم آبی یا نوشیدن بیش از حد آب

طبق تحقیقات به عمل آمده، مشخص شده است که یکی از اصلی ترین دلایل بروز تهوع قبل یا حین ورزش کم آبی بدن است. با توجه با این موضوع که 70 درصد حجم بدن انسان را آب تشکیل داده است عدم وجود آب کافی در بدن اصولا با علائمی بروز می کند که یکی از آن ها تهوع است.

کم شدن آب در حالتی اتفاق می‌افتد که ما مقدار زیادی مایعات از طریق تعریق یا ادرار را از دست می‌دهیم و آن مقدارِ آب از دست رفته را جبران نمی ‌کنیم. عرق کردن حین ورزش باعث می شود که مقدار زیادی آب از بدن خارج شود، به همین دلیل توصیه می شود که قبل از شروع یا حین ورزش آب به میزان کافی مصرف شود تا بدن دچار دهیدراسیون یا کم آبی نشود.

علاوه بر این نوشیدن بیش از حد آب به دلیل این که باعث رقیق شدن الکترولیت‌ های خون می‌شود و به افت میزان سدیم خون (هیپوناترمی) می ‌انجامد، منجر به تهوع ورزشی خواهد شد. شما با دقت به سیستم بدنی خود به خوبی می توانید دریابید که بدن تان به چه میزان آب قبل و حین تمرین نیاز دارد تا به راحتی از تهوع در اثر کم آبی یا پر آبی بدن حین ورزش جلوگیری نماید.

مصرف غذای چرب و سنگین قبل از ورزش

شاید در بسیاری از مقاله ها با این موضوع روبرو شده باشید که می توانید یک یا دو ساعت پس از صرف غذا شروع به ورزش کنید؛ تمرین پس از صرف غذا البته همانطور که گفته شد 1 الی 2 ساعت بعد از آن قابل تایید است اما به شرطی که غذا چرب نباشد؛ یکی از دلایلی که در حین ورزش و پس از صرف غذا رخ می دهد، مصرف غذاهای سنگین و چرب است.

علت این امر این است که بدن عمدتا پس از صرف غذا شروع به هضم خواهد کرد، بنابراین اگر شما در این شرایط ورزش کنید، حین تمرین جریان خون به سمت سیستم گوارشی بدن حرکت کرده تا غذا را هضم کند، در این حالت اکسیژن مورد نیاز به سایر اندام ها و عضلات نخواهد رسید که در نهایت باعث تهوع و نیز انقباض شکمی در فرد خواهد شد.

اگر شما فردی هستید که به ورزش پس از صرف غذا عادت دارید و تهوع مانع این کار می شود، سعی کنید وعده غذایی تان را سبک کرده و از غذاهای چرب امتناع کنید تا هنگام دویدن یا تمرین به معده فشار نیاید و دچار تهوع نشوید.

تمرینات با شدت                    

بسیاری از افراد در هنگام شدت بخشیدن به تمرینات دچار تهوع می شوند و وقتی آن را بیشتر حس می کنند که شدت تمرین را بیش از حد افزایش می دهند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، مشخص شده است که در زمان انجام تمرینات سخت و فشار بیش از حد به بدن، جریان خون به سرعت از معده به طرف عضلات منحرف می شود، بنابراین اکسیژن مورد نیاز به دستگاه گوارشی نخواهد رسید که در نهایت منجر به تهوع در ورزشکار خواهد شد.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا داشتن اضطراب قبل از ورزش، مخصوصا زمان مسابقات در بسیاری از ورزشکاران رخ می دهد که عاملی برای بروز تهوع به شمار می آید. در هر صورت اگر روزانه ورزش می کنید یا در حین دویدن دچار تهوع می شود باید دلیل آن را جویا باشید زیرا این حالت دست آخر باعث دلزدگی شما در ورزش خواهد شد و شما را از تمرینات روزانه دور می کند.

ارسال نظر
نام شما :
تلفن تماس :
متن پیغام :
کار با تردمیل و ورزش کردن بعد از عمل لیپوماتیک کار با تردمیل و ورزش کردن بعد از عمل لیپوماتیک فروش تردمیل به سالمندان با کدام اهداف انجام می شود؟ فروش تردمیل به سالمندان با کدام اهداف انجام می شود؟ صفر تا صد برنامه لاغری با تردمیل خانگی صفر تا صد برنامه لاغری با تردمیل خانگی دلایل خرید تردمیل که باید بدانید دلایل خرید تردمیل که باید بدانید استفاده صحیح از تردمیل باشگاهی برای کاهش وزن استفاده صحیح از تردمیل باشگاهی برای کاهش وزن ورزش و کار با تردمیل بعد از جراحی زیبایی شکم ورزش و کار با تردمیل بعد از جراحی زیبایی شکم فروش تردمیل به مراکز درمانی و بیمارستان ها فروش تردمیل به مراکز درمانی و بیمارستان ها تاثیر تردمیل خانگی و ورزش روی آلزایمر تاثیر تردمیل خانگی و ورزش روی آلزایمر پیش گیری از بیماری های تنفسی با خرید تردمیل پیش گیری از بیماری های تنفسی با خرید تردمیل برنامه های پیش فرض تردمیل باشگاهی را بشناسید برنامه های پیش فرض تردمیل باشگاهی را بشناسید مزایای خرید تردمیل آبی مزایای خرید تردمیل آبی مزایای تردمیل برای بیماران مبتلا به ام اس مزایای تردمیل برای بیماران مبتلا به ام اس عوارض استفاده بیش از حد از تردمیل خانگی عوارض استفاده بیش از حد از تردمیل خانگی چک لیستی که در زمان فروش تردمیل باید چک کرد چک لیستی که در زمان فروش تردمیل باید چک کرد بعد از عمل بینی ورزش و تردمیل باشگاهی مجاز است؟ بعد از عمل بینی ورزش و تردمیل باشگاهی مجاز است؟ دلایلی که اجازه نمی دهد شما وزن کم کنید! دلایلی که اجازه نمی دهد شما وزن کم کنید! چطور حجم معده را کاهش دهیم؟ چطور حجم معده را کاهش دهیم؟ چگونه در روز کالری بیشتری بسوزانیم؟ چگونه در روز کالری بیشتری بسوزانیم؟ چگونه با ورزش و تغذیه سالم بیماری سندروم روده را درمان کنیم؟ چگونه با ورزش و تغذیه سالم بیماری سندروم روده را درمان کنیم؟ با این روش های ساده سریع و سالم وزن کم کنید با این روش های ساده سریع و سالم وزن کم کنید
10 / 10
از 2 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()