09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 4 شهریور 1396 در ساعت 40 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

دوچرخه ثابت از دستگاه های ورزشی است که علاوه بر تناسب اندام و گردش خون در بدن باعث بهبود و تقویت مفاصل زانو خواهد شد. زانو یکی از اصلی ترین مفصل های بدن است، که توسط سه استخوان ران، درشت نی و کشکک به هم متصل شده و خود دارای دو مفصل تیبیوفمورال و پاتلوفمورال می باشد و باعث انعطاف پذیری در بدن می شود. ما بین استخوان درشت نی و استخوان ران ماده ای قرار دارد، که به آن منیسک یا غضروف زانو می گویند، که مانند ضربه گیر عمل می کند و به دلیل اینکه وزن بدن بر روی این ناحیه متمرکز می باشد، آن را به عضو پیچیده و حساسی در بدن تبدیل نموده است.

اغلب ما حین آسیب دیدگی زانو سعی می کنیم با استفاده از مسکن ها یا ماساژ و ... درد خود را تسکین دهیم، اما بهترین راه پیشگیری از آسیب به این نقطه از بدن ورزش می باشد. هنگامی که شما با یک دوچرخه ثابت تمرین می کنید، باعث تقویت زانوهای خود شده و آن ها را از آسیب مصون می دارید. در هر صورت اگر زانوی شما از قبل به مشکل برخورده است برای انجام تمرینات با پزشک خود مشورت نمایید. معمولا کسانی که از درد زانو رنج می برند از ماهیچه ها، تاندون و رباط های ضعیفی برخوردارند و همین امر موجب بی ثباتی مفصل خواهد شد.

طی تحقیقات به عمل آمده رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت، باعث تقویت ساختار مفاصل و عضلات زانو خواهد شد. علاوه بر این انعطاف پذیری و دامنه حرکات را گسترش می دهد. عضلات چهارسر ران به تاندون های چهارسر متصل هستند و در جلوی ران قرار گرفته اند، وقتی شما پای خود را راست می کنید، در اصل همین عضلات را منقبض نموده اید. مانند زمانی که در حالت نشسته از جای خود بر می خیزید، در این صورت وزن شما روی مفصل ران و چهارسر قرار می گیرد، به همین دلیل تقویت این قسمت بسیار اهمیت دارد.

هنگامی که شما شروع به رکاب زدن می کنید، به دلیل چرخش پدال دوچرخه ثابت، مفاصل لولایی زانوی شما به کار گرفته می شود و فشاری را متحمل نخواهد شد، به همین دلیل است که زانوی تان علاوه بر این که صدمه نمی بیند، تقویت نیز خواهد شد. درست است که رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت با دوچرخه متحرک برابر است، اما مزیت دوچرخه ثابت این است، که موجب حفظ تعادل شما خواهد شد و امکان افتادن از آن وجود ندارد.

قبل از استفاده دوچرخه ثابت، زین آن را با قد خود تنظیم نمایید. مخصوصا کسانی که در درمان توانبخشی از آن استفاده می نمایند، حتما باید این مورد را رعایت کنند. زین باید طوری تنظیم شود، که در صورت نشستن بر روی آن و قرار دادن پا بر روی پدال، زانو مقداری خم شود. زین باید کاملا موازی با سطح زمین بوده، به صورتی که سر آن به سمت بالا یا پایین متمایل نباشد، تا از آسیب به کمر، زانو و ساق پا یتان جلوگیری شود. افراد توانبخشی همچنین نباید از تمرینات با شدت بالا پیروی نمایند.

در صورتی که دچار ضعف عضلات و مفصل زانو هستید، تمرینات خود را از زمان کم آغاز کنید و به ندرت آن را افزایش دهید، تا زانو هایتان مقاوم شود. اگر حین تمرین درد شدید و سوزش را احساس کردید، آن را متوقف نموده و قدم بزنید، تا درد بر طرف شود در صورت بروز درد مجدد به پزشک مراجعه نمایید. در صورتی که آسیب دیدگی شما در قسمت زانو از شدت بالایی برخوردار نباشد، درمان آن با دوچرخه ثابت امکان پذیر است.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
8 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()