09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 9 ارديبهشت 1396 در ساعت 35 : 9 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از انواع دوچرخه ثابت که بیشتر در باشگاههای بدنسازی از آن استفاده می شود دوچرخه ثابت اسپینینگ می باشد.البته افراد دیگری هستند که دوست دارند در منزل به شکل حرفه ای دوچرخه سواری کنند این افراد نیز از دوچرخه اسپینینگ استفاده می نمایند.همانطور که می دانید دوچرخه ثابت از جمله تجهیزات ورزشی ایروبیک (هوازی) می باشد، البته لازم به ذکر است که از این لحاظ به نسبت تردمیل و اسکی فضایی ویژگی خاصی ندارد و استفاده از آن کمتر از الپتیکال و تردمیل ظرفیت هوازی فرد را بالا می برد.اگر قصد دارید که از فواید یک ورزش هوازی بهره مند گردید بهتر است در کنار ورزش با دوچرخه ثابت از پیاده روی و دویدن نیز استفاده کنید.اما عده ای هستند که قصد دارند عضلات و ماهیچه های پایین تنه خود را تقویت کنند برای این افراد استفاده از دوچرخه ثابت اسپینینگ بهترین انتخاب می باشد.

البته استفاده از دوچرخه ثابت علاوه بر پایین تنه بر روی عضلات بالا تنه شما نیز تاثیرات مثبتی دارد و کتف، قفسه سینه و بازوهای تان را درگیر فعالیت می کند و سبب تقویت آنها می گردد. شما می توانید پس از مدتی و با دستیابی به آمادگی بدنی مقاومت دستگاه را اضافه نمایید و به این ترتیب شدت تمرینات خود را افزایش دهید. به این ترتیب عضلات شما بیشتر درگیر فعالیت شده و زودتر تقویت می گردد.البته شدت تمرین با توجه به برنامه انتخابی شما در طول آن تغییر می یابد.

افراد میانسال و مسن و یا کسانی که آمادگی بدنی کافی برای انجام ورزش طولانی مدت را ندارند بهتر است تمرین خود با استفاده از دوچرخه ثابت اسپینینگ را به جای یکبار و در یک بازه زمانی طولانی در روز به دفعات بیشتر با زمان کوتاه تر تقسیم کنند. مثلاً در 2 تا 3 نوبت در روز به این ترتیب کمتر دچار فشار و آسیب می گردند.

استفاده از دوچرخه ثابت به دلیل شرایط آن و حالت نشسته فرد در هنگام تمرین برای همه افراد مناسب می باشد. حتی کسانی که به مشکلاتی از قبیل عدم تعادل، صرع و مشکلات بینایی دچار هستند و یا در استخوانها و مفاصل خود درد یا مشکلاتی دارند می توانند از دوچرخه ثابت اسپینینگ استفاده کنند.دوچرخه ثابت به نسبت سایر دستگاههای ورزشی ایمنی بیشتری دارد و حفظ تعادل کاربر در آن راحتتر است.

استفاده از این ورزش هوازی حتی برای کسانی که پوکی استخوان دارند مناسب می باشد و بیشتر از پیاده روی توصیه میگردد، زیرا در این ورزش شخص به دلیل حالت نشسته ای که دارد همانند پیاده روی مجبور به تحمل وزن خود نمی باشد به همین دلیل احتمال بروز آسیب دیدگی و یا شکستگی در این افراد بسیار کم می باشد و فرد با خیال راحت و البته با شدت کمتر می تواند به انجام ورزش با دوچرخه ثابت بپردازد.

البته برای جلوگیری از فشار و آسیب این افراد باید حالت بدن خود را در طول تمرین به گونه ای نگاه دارند که وزن خود را بر روی دسته ها نیندازند و وضعیت بدن آنها صاف و به حالت ایستاده باشد.کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند در صورت پیاده روی کردن به دلیل اصطکاک میان پا با کفش و زمین احتمال بروز زخم در پای آنها وجود دارد که این موضوع برای افراد دیابتی بسیار خطرناک می باشد اما استفاده از دوچرخه ثابت اسپینینگ این مشکل را حل کرده و برای این افراد وسیله ورزشی مناسبی می باشد.

استفاده از دوچرخه ثابت برای برخی از افراد مناسب نیست و ممنوع می باشد.این افراد عبارتند از کسانی که در قسمت زانوی خود دچار مشکلات جدی هستند یا به تازگی عملی بر روی زانوهای خود انجام داده اند و یا در قسمت استخوان ران دچار مشکلاتی هستند.که البته این افراد هم می توانند در صورت تائید پزشک متخصص خود و تنظیم مناسب دستگاه به گونه ای که فاصله پا و خمیدگی آن با پدال به گونه ای مناسب باشد از این دستگاه استفاده نمایند.اما در صورت تنظیم نامناسب سبب بروز آسیب و تشدید درد زانو می گردد.

نکته مهم این است که هر شخصی پیش از استفاده از دوچرخه ثابت اسپینینگ آن را به گونه ای مناسب و با توجه به شرایط جسمی خود تنظیم نماید. به شکلی که فاصله مناسب زین تا دسته ها و زین تا پدال و زمین برای بدن فرد مناسب باشد.یعنی فرد نباید در طول تمرین احساس سختی و فشار کند.ویژگی دیگر دوچرخه ثابت اسپینینگ این است که امکان تنظیم مقاومت در این دستگاه وجود دارد البته افرادی که مبتدی هستند باید در ابتدا به بدن خود آمادگی لازم را بدهند و تا دو تا سه هفته از تنظیم مقاومت آن خودداری کنند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()