09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396 در ساعت 25 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

دوچرخه ثابت از قدیمی ترین دستگاه های هوازی است که به باشگاه های ورزشی و سالن های بدن سازی راه یافت و مورد استقبال ورزشکاران قرار گرفت؛ البته نوع خانگی این دستگاه نیز سالها وارد منازل شده است.

این دستگاه برای انجام ورزش هوازی بسیار مناسب می باشد و مزایای فراوانی دارد؛ تمرین با دوچرخه ثابت یک ورزش کم برخورد محسوب می شود که به عضلات و مفاصل کمر و پا فشار بسیار کمی وارد می کند. امروزه در بسیاری از باشگاه های بدنسازی کلاس های اسپینینگ برگزار می شود و ورزشکاران در یک ردیف بر روی دوچرخه ثابت قرار می گیرند و شروع به رکاب زدن می کنند و مربی توسط هدست آن ها را راهنمایی می کند. این ورزش بسیار پرطرفدار است؛ زیرا حتی چند جلسه پس از شروع ورزش، تاثیرات آن را بر روی بدن خود حس خواهید کرد.

ورزش با دوچرخه ثابت به همه افراد توصیه می شود و محدودیت سنی وجود ندارد. انجام تمرین با دوچرخه ثابت سوخت و ساز بدن را بالا برده و به تناسب اندام و لاغری منجر خواهد شد؛ ولیکن دوچرخه ثابت دستگاهی است که علاوه بر لاغری و فرم دادن به پاها موجب سلامتی می شود.

متخصصین ورزشی دوچرخه ثابت را یک دستگاه هوازی می شناسند و معتقدند این دستگاه به بهبود وضعیت قلبی- عروقی و بهبود سیستم تنفسی کمک می کند. با انجام تمرینات هوازی احتمال ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت، فشار خون، انسداد عروق و رگ های خونی و بیماری های قلبی تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند. رکاب زدن بر روی دوچرخه ثبات، ورزش دوچرخه سواری را شبیه سازی می کند و همه فواید این ورزش را به همراه دارد؛ اگر درهنگام تمرین با دوچرخه ثابت به موسیقی پرانرژی گوش بدهید و به صورت ریتمیک رکاب بزنید از مزایای ورزش ایروبیک نیز بهره خواهید برد.

ورزش هوازی به تمریناتی گفته می شود که در مدت نسبتا طولانی در سطح متوسط انجام بشود و با افزایش ضربان قلب سبب شود اکسیژن زیادی به بدن برسد. قبل شروع برنامه اصلی باید با 5 الی 10 دقیقه رکاب زدن ملایم بدن خود را گرم کنید و بعد به مدت 2 الی 3 دقیقه با نهایت توان خود رکاب بزنید، سپس سرعت را پایین بیاورید و 1 دقیقه با رکاب زدن ملایم به استراحت فعال بپردازید. می توانید همین چرخه را تا پایان مدت تمرین ادامه بدهید و با روش تناوبی یا اینتروال پیش بروید.

بیشترین چربی سوزی در حین تمرینات هوازی زمانی اتفاق می افتد که ضربان قلب به 70 درصد حداکثر ظرفیت خود برسد. ضربان قلب شاخص مهمی برای تعیین سطح تمرین می باشد. برای به دست آوردن حداکثر ظرفیت ضربان قلب خود، عدد سنتان را از عدد 220 کم کنید.

برای رسیدن به مرحله چربی سوزی باید تمرینات بیش از 20 دقیقه ادامه داشته باشد؛ چون در 20 دقیقه اول بدن فقط قند موجود را می سوزاند. چربی ها چندان قابل دسترسی نیستند و پس از این مدت سوخت وساز آن ها شروع خواهد شد.تمرین با دوچرخه ثابت بهتر است به مدت 60 دقیقه ادامه داشته باشد؛ اما افراد تازه کار ممکن است نتوانند در چند هفته اول 1 ساعت با دوچرخه ثابت تمرین انجام بدهند؛ بنابراین تمرینات خود را با 30 دقیقه شروع کرده و به تدریج زمان را افزایش بدهند.

در هنگام تمرین با دوچرخه ثابت یا هر دستگاه هوازی دیگری باید کفش ورزشی مناسب به پا داشته باشید؛ در غیر این صورت به عضلات و مفاصل پا آسیب وارد می شود. 30 دقیقه قبل از تمرین، یک لیوان آب بخورید و در حین ورزش هرگاه احساس تشنگی کردید، گلویی تازه کنید؛ به این ترتیب هم دمای بدن متعادل باقی می ماند و هم چربی سوزی بهتر اتفاق می افتد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()