09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 10 ارديبهشت 1396 در ساعت 33 : 9 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

متخصصین ورزش معتقدند رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت، مزایای فروانی برای بدن دارد. گر چه میزان اکسیژن دریافتی در هنگام کار با دوچرخه ثابت به اندازه وقتی با تردمیل کار می کنیم، افزایش نمی یابد؛ اما این وسیله سر صدای کمتری ایجاد می کند و انجام تمرین با آن راحت تر است. در واقع دوچرخه ثابت برای افراد تازه کار که هنوز از آمادگی جسمانی بالایی برخودار نیستند، بسیار مناسب می باشد. همچنین کسانیکه به آرتروز زانو و دردهای اسکلتی مبتلا هستند، می توانند با دوچرخه ثابت یا اسپینینگ کار کنند.

این وسیله عضلات چهار سر ران، لگن و ساق پا را به حرکت درآورده و تقویت می کند. رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت مانند پیاده روی تند است. دوچرخه ثابت های امروزی مجهز به سیستم تنظیم مقاومت هستند و کاربر با افزایش مقاومت دستگاه می تواند به تقویت عضلات خود بپردازد.

به طور کلی ورزش از نظر شدت، 3 سطح خفیف، متوسط و شدید دارد و شدت تمرین هر کسی را آمادگی جسمانی او تعیین می کند. افراد مسن بهتر است کار با دوچرخه ثابت را از سطح خفیف شروع کنند و به سطح متوسط برسند. آن ها باید کار با دوچرخه ثابت را در 2 یا 3 ست 15 الی 10 دقیقه ای انجام بدهند و نیم ساعت با این وسیله کار کنند.

رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت در مقایسه با دوچرخه سواری معمولی ایمن تر است؛ به همین دلیل بهتر است افراد سالمند یا کسانی که مشکلات تعادلی یا صرع و یا کم بینایی دارند، به جای دوچرخه متحرک از دوچرخه ثابت استفاده کنند؛ ضمن اینکه وقتی از یک دستگاه خانگی مانند دوچرخه ثابت یا تردمیل استفاده می کنید، دیگر بدی آب و هوا یا تاریکی و یا کمبود وقت و سایر مشکلات مانع شما نخواهد شد. مهم ترین مسئله در مورد ورزش این است که آن را به صورت یک عادت روزمره در بیاورید.

تنظیم درست دوچرخه ثابت نیز اهمیت زیادی دارد. ارتفاع زین، زاویه زین و دسته ها باید به شکل دقیقی تنظیم شده باشند؛ در غیر این صورت باعث آسیب دیدگی و خستگی ورزشکار می شود. با افزایش مقاومت این دستگاه و ایستاده رکاب زدن، می توانید بالا رفتن از تپه را برای خود شیبه سازی کنید.

یک مسئله مهم دیگر این است که به شکل صحیح از این وسیله یا هر دستگاه ورزشی دیگری، استفاده نمایید. برای اینکه کار با دوچرخه ثابت قامت ما را بهبود ببخشد باید به شکل در ست بر روی آن بنشینیم، طوری که وزن بدن بر روی دو طرف دوچرخه به صورت مساوی تقسیم بشود. شکم خود را در هنگام رکاب زدن به داخل بدهید و به هیچ وجه قوز نکنید. تا حدی سریع رکاب بزنید که تنفس تان تندتر بشود و ضربان قلب افزایش پیدا کند. با افزایش ضربان قلب ماهیچه ی میوکارد که همان لایه میانی قلب است، تقویت می شود. در نتیجه در زمان فشارهای ناگهانی و موقعیت های پیش بینی نشده تحمل بیشتری از خود نشان می دهد و این یعنی احتمال بروز سکته یا ایست قلبی کاهش می یابد.

با تقویت بافت عضلانی قلب، سیستم گردش خون و جذب اکسیژن نیز بهبود می یابد. وقتی گردش خون بهتر می شود، خون بیشتری به بافت ها می رسد و با خون بیشتر اکسیژن و مواد مغذی زیادتری نیز مصرف خواهد ش؛ بنابراین سوخت و ساز بدن بالا می رود و کاهش وزن اتفاق می افتد.

افرادی که سابقه ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی دارند، باید در مورد استفاده از هر دستگاه ورزشی با پزشک خود مشورت کنند. چند جلسه اول ممکن است پس از تمرین کمی درد و ناراحتی در نواحی شکم، دست ها، ساق و ران پا حس کنید؛ این موضوع طبیعی است و با تکرار مجدد تمرین، بدن به فشارهای ناشی از فعالیت جدید، عادت خواهد کرد.

در ابتدا تمرین را با شدت کم آغاز کنید تا بدن رفته رفته گرم شود. پس از مرحله گرم کردن، به ادامه تمرین بپردازید و سعی کنید با تمرینات تناوبی یا همان اینتروال پیش بروید. به این ترتیب که 1 یا 2 دقیقه با نهایت توان خود رکاب بزنید و سپس سرعت را کاهش بدهید و حداقل 30 ثانیه با سرعت کم به استراحت فعال بپردازید.

20 دقیقه قبل از شروع تمرین یک لیوان آب بنوشید و در حین ورزش نیز یک بطری آب در دسترس داشته باشید و هر چند دقیقه آب بخورید تا دمای بدن متعادل باقی بماند. هرگز بدون کفش ورزشی مناسب با این وسیله کار نکنید و حدالامکان لباس ورزشی به تن داشته باشید.

برای کاهش وزن و تناسب اندام هنگام عصر بهترین وقت ورزش کردن است؛ در این زمان قلب سازگاری بیشتری از خود نشان می دهد. ورزش در زمان صبح می بایست سبک و نرم باشد. می توانید صبح ها به مدت20 دقیقه با شدت متوسط بر روی دوچرخه ثابت رکاب بزنید و تمرینات پر شدت برای بعد از ظهر بگذارید. حداقل 3 جلسه در هفته می بایست به انجام تمرین با این وسیله بپردازید و پس از مدتی علاوه بر افزایش شدت ورزش، تعدادجلسات و زمان تمرین را بیشتر کنید.

مدام بر روی دوچرخه ثابت ننشینید و گاهی ایستاده رکاب بزنید. رکاب زدن به صورت معکوس نیز تنوع خوبی ایجاد می کند. با تنوع دادن به تمرینات ورزشی خود از یکنواخت شدن و فلات تمرینی جلوگیری کنید. در هنگام انجام هر تمرین ورزشی، منظم و عمیق نفس بکشید. تنفس درست در حین ورزش، اهمیت بسیاری دارد و از گرفتگی و اسپاسم عضلات پیشگیری خواهد کرد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()