09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست اخبار | ﺳﻪشنبه 31 مرداد 1396 در ساعت 51 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در سال 2013 تحقیقاتی در دانشکده ی پزشکی دانشگاه بوستون در آمریکا بر روی تاثیر ورزش در افزایش IQ انجام شد. این آزمایش بر روی چندین فرد سالم با وضعیت جسمانی یکسان انجام شد. دانشمندان بر روی تک تک داوطلبان تحقیق کردند و وضعیت آنها را در هنگام ورزش بررسی کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که ورزش کردن بر روی عملکرد ذهن و حافظه تاثیر مثبت میگذارد و عملکرد آن را بهبود میبخشد.

در هنگام ورزش کردن در بدن هورمون هایی به نام هورمون رشد ترشح میشود. این هورمون به صورت مستقیم بر روی مغز تاثیر میگذارد. هیپوکامپوس قسمتی از مغز است که در فعالیت های مربوط به یادگیری و حافظه نقش دارد. هورمون های رشد بر روی این قسمت نیز تاثیر میگذارند و طبیعی است که هرچه بیشتر ورزش کنید هورمون های رشد بیشتر روی هیپوکامپوس تاثیر خواهند گذاشت.

این آزمایشات نشان داد که فعالیت های ورزشی به صورت مستقیم بر روی سطح IQ تاثیر میگذارد. تاثیر ورزش در افزایش هوش در سنین پایین تر بیشتر است. یعنی کودکانی که ورزش میکنند میتوانند بهتر از ذهن خود استفاده کنند. البته باید گفت این موضوع مطلق نیست و ما نمیتوانیم به طور مطلق بگوییم که ورزش میتواند باعث افزایش هوش شود زیرا همیشه استثناهایی وجود دارد برای مثال آلبرت اینشتین با ضریب هوشی 160 تا سن چهار سالگی توانایی حرف زدن نداشت و هیچگاه هم در زندگی خود اهل ورزش کردن به صورت منظم نبود اما با دست آورد هایش دنیای فیزیک را متحول کرد.

بیشترین تاثیر در افزایش حافظه مربوط به ورزش های فکری و هوازی است. ورزش هایی مانند بیلیارد و شطرنج به دلیل استراتژیک بودن، باعث میشوند تا فرد بیشتر از ذهن خود استفاده کند تا قوای جسمانی و به همین دلیل در طول زمان بازیکنان یاد میگیرند که چطور از ذهن خود استفاده ی بهتری داشته باشند. هوش هم مانند رانندگی است، فرد هرچه بیشتر رانندگی کند، رانندگی او بهتر میشود این موضوع در مورد هوش هم صدق میکند یعنی اگر ورزش هایی انجام دهید که از قدرت ذهن بیشتر استفاده میکنند میتوانید به راحتی هوش خود را افزایش دهید.

وقتی ورزش میکنید در موقعیت جدیدی قرار میگیرید که قبلا در آن نبوده اید، موقعیت های جدید باعث میشوند تا تصمیمات جدیدی بگیریم و راه حل های جدیدی پیدا کنیم. فرض کنید در بازی فوتبال که یک بازی گروهی است بازی میکنید شما همیشه در یک موقعیت جدید هستید و نیاز دارید تا تصمیمات سریعی بگیرید. همین تصمیمات قدرت تجزیه و تحلیل شما را زیاد میکند و به شما این توانایی را میدهد که از ذهن و بهره ی هوشی خود بهتر استفاده کنید.

اگر میخواهید از ذهن خود بهتر استفاده کنید شروع به انجام ورزش های هوازی کنید. ورزش های هوازی در کنار بهبود عملکرد ذهن، سطح سلامتی جسمانی شما را نیز بالا میبرند. ورزش های هوازی شامل دویدن، شنا، دوچرخه سواری و ...

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()