09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 9 ارديبهشت 1396 در ساعت 46 : 9 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ورزش هوازی همانند ورزش ایروبیک اکسیژن زیادی وارد بدن می کند و سبب افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی می شود. ورزش هوازی به تمریناتی گفته می شود که در مدت نسبتا طولانی و با شدت متوسط انجام می پذیرد. این نوع ورزش علاوه بر چربی سوزی و تناسب اندام منجر به بهبود عملکرد قلب و ریه ها شده و با تقویت سیستم ایمنی و ترشح یک سری هورمون های مفید، بسیاری از عوامل بیماری زا را از میان می برد؛ ورزش هوازی در درمان بیماری های روحی روانی مانند اضطراب، افسردگی و فقدان اعتماد به نفس موثر می باشد.

با رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت و افزایش اکسیژن رسانی، قلب در هر ضربان، خون بیشتری پمپاژ می کند؛ در نتیجه جریان خون سریع تر شده و اکسیژن تازه و مواد مغذی بیشتری به بافت های بدن می رسد. علت نام گذاری تمرینات هوازی نیز همین اکسیژن رسانی بیشتر است. رکاب زدن با دوچرخه ثابت، یک ورزش هوازی به شمار می آید؛ زیرا در طی آن عضلات بزرگ و اصلی بدن به طور هماهنگ و منظم کار می کنند، بنابراین قلب و رگ های خونی و ریه برای تامین سوخت لازم به کار می افتند و توانایی آن ها افزایش می یابد. در واقع بدن به صورت کارآمدتر اکسیژن بیشتری را کسب کرده و مورد استفاده قرار می دهد که نهایتا به بهبود متابولیسم منجر می شود.

هرگاه خون زیادتری در بدن به گردش دربیابد، براندازه و تعداد رگ های خونی افزاده شده و اکسیژن رسانی به عضلات و دفع مواد زائد مانند اکسید کربن و اسید لاکتیک بهتر صورت می گیرد.

با رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت ماهیچه ها به حرکت درآمده و حرارت بدن بیشتر می شود. بدن برای متعادل کردن دما با هر تنفس هوای گرم را به بیرون فرستاده و با عرق کردن سطح پوست را مرطوب کرده و سبب خنک شدن می شود. زمانی که برروی دوچرخه ثابت تمرین انجام می دهید، پس از 30 دقیقه مغز هورمون اندروفین آزاد می کند. اندروفین مسکن طبیعی بدن محسوب می شود که خاصیت ضد درد دارد و باعث می شود فرد احساس نشاط و سرزندگی پیدا کند.

یکی از علل شایع مرگ های زود رس ابتلا به بیماری های کرونی قلبی است؛ تمرین با دوچرخه ثابت خطر ابتلا به این بیماری ها را تا حدود زیادی کاهش می دهد. افرادی که به ورزش هوازی می پردازند، شانس کمتری دارند که به حمله های قلبی دچار بشوند. این تمرینات پروفایل چربی خون را بهبود بخشیده و در کاهش غلظت کلسترول LDL نقش به سزایی ایفا می کند. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم، کنترل وزن، بالا رفتن ایمنی بدن و کاهش احتمال ابتلا به برخی بیماری های عفونی و سرطان های شایع مانند سرطان پستان، سرطان مخاط رحم و سرطان پروستات از دیگر مزایای رکاب زدن با دوچرخه ثابت محسوب می شود.

انجام تمرینات هوازی یا ایروبیک شاید در حین تمرین و کمی بعد از اتمام، به فرد احساس خستگی بدهد، اما در بلند مدت سبب افزایش آمادگی جسمانی شده و استقامت بدن را بیشتر می کند؛ هر چه بیشتر ورزش کنیم توانایی زیادتری در انجام سایر فعالیت های روزمره و تمرینات بعدی به دست می آوریم.

رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت تنش های عصبی و استرس های روزمره را از بین برده و سبب ایجاد آرامش می شود. ورزش باید به طور منظم و مستمر انجام بشود و تا همیشه ادامه بیابد.

ورزش مداوم ماهیچه ها و عضلات بدن را تقویت کرده و با بالا رفتن سن، عضلات همچنان سفت و مستحکم در کنار استخوان ها باقی خواهند ماند و با رساندن مواد مغذی لازم آن ها را مورد حمایت قرار می دهند؛ بنابراین از پوکی استخوان و عواقب آن پیشگیری می شود.

برای داشتن اندامی متناسب و زیبا، ورزش هوازی یک روش موثر محسوب می شود. تمرین با دوچرخه ثابت هم به چربی سوزی کمک می کند و هم سلامتی به همراه می آورد؛ چون دوچرخه ثابت یک دستگاه کم برخورد است که فشار زیادی به مفاصل و زانوها وارد نمی کند. بسیاری از دوچرخه سواران برای انجام تمرینات خود این وسیله را مورد استفاده قرار می دهند. با وجود یک دوچرخه ثابت خانگی، دیگر عواملی چون نامساعد بودن آب و هوا، مشغله های شغلی و خانوادگی و در دسترس نبودن فضای مناسب، نمی تواند مانع ورزش کردن بشود.

یکی از نکات مورد اهمیت هنگام استفاده از دوچرخه ثابت، تنظیم بودن زین، دسته ها، ارتفاع، فرمان و مقاومت دستگاه می باشد؛ در غیر این صورت ورزشکار دچار درد و ناراحتی می شود و زود خسته خواهد شد. توجه داشته باشید؛ قبل از استفاده از دوچرخه ثابت با مطالعه دقیق دفترچه راهنما یا کمک گرفتن از فروشنده و یا مربی آن را برای قد و قامت خود تنظیم کنید.

دوچرخه ثابت در هنگام صبح، ظهر و شب قابل استفاده بوده و برای این تمرین زمان خاصی مشخص نشده است. هر فرد با توجه به ساعات خواب و بیداری و کار خود می تواند برای انجام ورزش با این دستگاه برنامه ریزی کند و در هر زمان که فرصت پیش آمد به انجام آن بپردازد.

رکاب زدن عضلات 4 سر ران، لگن، ساق پا و اندام تحتانی را درگیر کرده و سبب چربی سوزی در پهلو ها و شکم می گردد؛ به همین علت سبب ایجاد تناسب اندام می شود.
تمرین با دوچرخه ثابت یا اسپینینگ برای انجام سایر فعالیت های روزمره ایجاد انگیزه می کند. بر روی این دستگاه می توانید سطح تمرین و قدرت لازم برای ادامه آن را مدیریت کنید. ورزش با اسپینینگ کار راحتی می باشد و همه اعضای خانواده می توانند با آن به ورزش بکنند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
3 / 10
از 2 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()