09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 9 ارديبهشت 1396 در ساعت 43 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

افسردگی یکی از معضلاتی ست که در بسیاری از جوامع امروزی دیده می شود و دلایل زیادی برای ابتلا به آن وجود دارد.اهمیت این بیماری به قدری ست که حتماً باید برای درمان آن اقدام شود تا در همان مراحل ابتدایی جلوگیری شود. زیرا ادامه پیدا کردن افسردگی سبب تشدید آن شده و روند درمان آن را مشکل می سازد و در صورت بی توجهی به آن امکان بروز مشکلات جسمی زیادی نیز وجود دارد.برای اینکه به دنبال درمان افسردگی برویم ابتدا باید ببینیم آیا دچار افسردگی هستیم یا خیر.افسردگی علائم زیادی دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افراد افسرده از هیچ چیز احساس رضایت و خوشحالی نمی کنند،صبح ها بیشتر از بعد از ظهرها احساس خستگی دارند،گاهاً دچار مشکلات بی خوابی می شوند،دچار بی اشتهایی یا افزایش اشتهای شدید می شوند و در نتیجه به طور ناگهانی یا وزن کم می کنند یا اضافه وزن می گیرند،احساس گناه و بی فایده بودن دارند،اکثر مواقع بی انرژی و خسته هستند و بسیار کند عمل می کنند،به مرگ و پایان زندگی زیاد فکر می کنند و در موارد حادتر گاهی تصمیم به خودکشی می گیرند.

این موارد و بسیاری دیگر از نشانه های افسردگی هستند و اگر بیش از 5 مورد از موارد ذکر شده در بالا را درون خود یافتید به بیماری افسردگی دچار هستید و باید برای درمان آن با یک روانشناس مشورت کنید و تحت درمان قرار گیرید. در کنار مشاوره ها و درمانهای دارویی بیشتر روانشناسان انجام ورزش را نیز به افراد توصیه میکنند، این کار در روند بهبود بیماری افسردگی بسیار موثر است. تجربه ثابت کرده که ورزش یکی از راههای درمان این بیماری می باشد.حتی انجام ورزش برای افراد در پیشگری از ابتلا به افسردگی نیز بسیار موثر می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده انجام ورزشهای هوازی با شدت کم تا متوسط بیش از سایر انواع ورزشها از جمله ورزشهای قدرتی در بهبود وضعیت افسردگی افراد موثر است.برای افراد افسرده توصیه می شود که در کنار سایر موارد درمانی خود به انجام ورزشهای هوازی نظیر پیاده روی با استفاده از تردمیل یا فضای باز، دوچرخه ثابت یا متحرک،شنا و... بپردازند.انجام ورزش و فعالیت بدنی سبب می شود تا افراد علاوه بر افزایش سطح آمادگی جسمانی، بالا رفتن اعتماد به نفس و ایجاد یک احساس خوب را در خود تجربه کنند.

ورزش کردن سبب میگردد تا هورمونهایی در بدن فرد تولید شود که موجب بهبود در وضعیت خلق و خوی او میشود.اما بسیاری از افراد افسرده تمایلی به خروج از منزل ندارند و ترجیح می دهند در مکان های شلوغ و پر جمعیت قرار نگیرند پس برای حل این مشکل بهتر است تا از وسیله ورزشی مناسب در منزل استفاده شود و فرد به راحتی و در آرامش ورزش خود را در منزل شروع کند.

دوچرخه ثابت وسیله ای ست که در این زمینه بسیار موثر است این دستگاه در میان سایر وسیله های ورزشی پیچیدگی کمتری دارد و کار با آن ساده تر است و می توان با استفاده از آن به انجام ورزشی سبک پرداخت. بعلاوه از لحاظ حجم فضای کمتری اشغال می کند و از لحاظ اقتصادی نیز برای این افراد مقرون به صرفه می باشد.

برای افرادی که به بیماری افسردگی ابتلا دارند بهتر است تا تمرین خود را با استفاده از دوچرخه ثابت از روزی بیست دقیقه شروع کنند و کم کم مدت زمان ورزش خود را افزایش دهند. استفاده از این ورزش هوازی سبب می شود تا ضربان قلب و میزان تنفس فرد بالا رود و در نتیجه اکسیژن رسانی به شکل بهتری به تمام اندام های بدن صورت می گیرد و سوخت وساز بدن افزایش یابد و همین تغییرات موجب میشود تا در طولانی مدت بهبود روند بیماری افسردگی سریعتر شده و احساسی خوب جایگزین آن می شود.

اصولاً افرادی که برای مشکل افسردگی به دکتر مراجعه می کنند برای درمان آنها داروهای زیادی تجویز می شود و همین امر سبب می شود که هم فرد بیمار و هم اطرافیان او دچار این تصور می شوند که بیماری او سخت می باشد.اما با انجام ورزش این تصور کم رنگتر می شود و ایجاد احساس سلامتی در فرد به وجود می آید.البته داروهای افسردگی یکی از قسمت های مهم در پرسه درمان این بیماری ست و مصرف آنها طبق دستور پزشک ضروری می باشد اما انجام ورزش سبب می شود درمان این بیماری سریعتر شده و زودتر به بهبودی برسد. پس انجام ورزش باید به عنوان بخش مهمی از درمان این بیماری مورد توجه قرار گیرد و به آن اهمیت داده شود.

ورزش کردن مکمل مصرف دارو در بهبود این بیماری است.رکاب زدن با استفاده از دوچرخه ثابت سبب می شود تا اثری همانند داروهای ضد افسردگی در سیستم عصبی مغز فرد ایجاد شود و حالت عصبی و افسرده او به آهستگی کاهش یافته و عملکرد رفتاریش بهبود یابد.

لازم به ذکر است که درمان بیماری افسردگی فقط با استفاده از دارو سبب می شود تا بیماری فرد به طور موقت بهبود یابد و مدتی پس از قطع داروها شخص دوباره دچار حالات قبلی شود اما ورزش کردن سبب می شود تا بیماری افسردگی به طور قطعی از بین رفته و درمان ورزش برای این بیماری همیشگی ست.

توصیه آخر ما به مبتلایان به افسردگی این است که پس از مدتی که با استفاده از دوچرخه ثابت تا حدودی به بهبودی دست یافتند برای کامل شدن این روند سعی کنند در کنار این ورزش، ورزش های خارج منزل از جمله پیاده روی را نیز انجام دهند تا در محیط بیرون از خانه قرار بگیرند و با سایر افراد در تماس باشند این کار برای کامل شدن روند بهبود بیماری فرد واجب و ضروری می باشد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()