09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 9 ارديبهشت 1396 در ساعت 26 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

همان طور که می دانید دوچرخه ثابت یک دستگاه هوازی فوق العاده است که در همه باشگاه های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد؛ این دستگاه در منزل نیز قابل استفاده می باشد؛ در واقع از اولین دستگاه های هوازی است که وارد سالن های ورزشی شد و خیلی زود به داخل خانه ها نیز راه یافت؛ به وسیله آن می توان ورزش دوچرخه سواری را در محیط محدود منزل و باشگاه شبیه سازی کرد.

این دستگاه به لحاظ کاربرد، دارای انواع و اقسام متنوعی می باشد؛ نوع سیستم حرکتی، نوع تنظیم مقاومت و دشواری تمرین، نوع صندلی، برند، تحمل وزن، گارانتی و... آن ها با یکدیگر تفاوت دارد و هر فرد باید متناسب با ویژگی های بدنی خود و نیازهایش دوچرخه ثابت خود را انتخاب کند.

دوچرخه ثابت پشتی دار یا مبله یکی از انواع دوچرخه ثابت می باشد که به آن دوچرخه ثابت نشسته هم گفته می شود؛ این دوچرخه ثابت برای کسانی مناسب است که در ناحیه زانو و کمر دچار مشکل هستند و یا سن بالایی دارند؛ همچنین بیماران مبتلا به ام اس که ضعف حرکتی دارند و نباید انرژی خود را هدر بدهند می توانند با این دوچرخه ثابت ها به انجام تمرینات ورزشی بپردازند.

رکاب زدن بر روی این دوچرخه به افراد بیمار کمک می کند تا وضعیت بهتر داشته باشند و عضلات آن ها در اثر بی تحرکی بیش از پیش ضعیف و آسیب پذیر نشود. این نوع دوچرخه ثابت ها بیش از سایر مدل ها جنبه پزشکی و درمانی دارند؛ در حالی که برای کاهش وزن و لاغری به خصوص در ناحیه شکم نیز مفید هستند. کسانی که در ورزش می خواهند راحت باشند و نیز می توانند از این نوع دوچرخه ثابت استفاده کنند؛ چون بیشترین راحتی را برای کاربر به همراه می آورد.

دوچرخه ثابت های معمولی طوری طراحی شده اند که می توان هم به صورت ایستاده و هم نشسته بر روی آن رکاب زد و باعث لاغری شکم و پهلو شده و در مقایسه با دوچرخه ثابت های نشسته کالری سوزی بیشتری دارند؛ ورزش با این دستگاه نیز تمرین بدون برخورد است و فشار بسیار کمی به عضلات، مفاصل و ستون فقرات وارد می کند.این دستگاه برای کسانی که در منزل به ورزش می پردازند گزینه بسیار مناسبی است و می توان با آن پایین تنه و شکم خود را ساخت.

دوچرخه ثابت اسپینینگ، حرفه ای ترین نوع دوچرخه ثابت شناخته شده است که به دوچرخه کورسی مسابقات شباهت دارد و بیش از مدل های دیگر به ورزش دوچرخه سواری واقعی نزدیک است؛ این وسیله بیشتر در باشگاه های ورزشی و سالن های بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما افرادی که توانایی جسمی خوبی دارند نیز می توانند در منزل با این دستگاه ورزش کنند.

زین این نوع دوچرخه ثابت کمی کوچک است و ورزشکار نمی تواند تمام مدت تمرین بر روی آن بنشیند؛ بنابراین ناچار خواهد شد مدتی را به رکاب زدن ایستاده اختصاص بدهد؛ بر روی اسپینینگ می توانید حالت بدن یک دوچرخه سوار حرفه ای را به خود بگیرید و به صورت نیم خیز رکاب بزنید؛ کسانی که بر روی دوچرخه اسپینینگ رکاب می زنند کالری زیادی می سوزانند و ظرف مدت چند هفته تغییرات چشمگیری در بدن خود مشاهده خواهند کرد.

افرادی که دوچرخه ثابت شخصی دارند باید نحوه تنظیم قسمت های مختلف آن را بدانند، معمولاً دوچرخه ثابت ها به مانیتوری مجهز هستند که سرعت، کالری مصرف شده، مدت تمرین و مسافت پیموده شده را نشان می دهد و بدین ترتیب کاربر می تواند سرعت رکاب زدن خود را کنترل کند.

تنظیم مقاومت در برابر رکاب زدن یا به صورت مگنتی است که به وسیله پیچاندن پیچی که روی دستگاه وجود دارد تنظیم می گردد؛ اغلب مقاومت های مگنتی در 8 حالت برای انجام تمرینات دشوار و آسان قابل تنظیم هستند و یا تنظیم مقاومت به صورت الکترومگنتی امکان پذیر می باشد؛ یعنی کاربر در حین تمرین می تواند با فشار یک دکمه که روی مانیتور تعبیه شده مقاومت دستگاه را تنظیم کند.

مقاومت دوچرخه ثابت های الکترومگنتی اغلب تا بیش از 15 درجه قابل تنظیم هستند و با آن ها می توان سرعت رکاب زدن را نیز تنظیم کرد. با افزایش مقاومت فشار بیشتری در هنگام رکاب زدن به عضلات ورزشکار وارد می شود و می تواند بیشتر عضله سازی کند.با مقاومت بالا ورزش کوه پیمایی نیز شبیه سازی می شود؛ معمولاً دوچرخه ثابت های الکترومگنتی گران قیمت تر هستند؛ اما با آن ها می توان کارآیی تمرینات را افزایش داد.

یکی دیگر از مزایای دوچرخه ثابت های الکترومگنتی این است که برنامه های گوناگونی در سطوح مختلف در حافظه خود ذخیره دارند و با آن ها می توان تمرینات متنوعی انجام داد و فرد از وجود مربی حرفه ای بی نیاز می شود.سرعت دوچرخه ثابت های اسپینینگ به صورت دستی قابل تنظیم است؛ در واقع از یک روش مکانیکی در داخل دوچرخه استفاده شده؛ دوچرخه ثابت های اسپینینگ اکثراً هیچ قطعه الکترونیکی و مانیتوری ندارند؛ اما مدل های مانیتوردار آن ها نیز به تازگی وارد بازار شده است؛ با این حال هنوز می توان گفت مدل های بدون مانیتور حرفه ای تر هستند و هیچ سرو صدایی نیز ایجاد نمی کنند.

زین دوچرخه ثابت های معمولی و اسپینینگ ها معمولاً در دو جهت افقی و عمود قابل تنظیم هستند؛ با تنظیم عمودی زین ارتفاع دوچرخه تغییر کرده و برای قد کاربر متناسب می شود. تنظیم عمودی نیز به فیزیک و بدن کاربر بستگی دارد.نحوه تنظیم زین دوچرخه ثابت نشسته یا مبلی با دوچرخه ثابت های دیگر تفاوت دارد؛ صندلی دوچرخه های ثابت های مبله فقط در جهت افقی قابل تنظیم است؛ یعنی کاربر می تواند صندلی را جلو و عقب ببرد تا راحت تر بتواند رکاب بزند؛ در بعضی از مدل ها هر چه صندلی عقب تر می رود ارتفاع صندلی نیز بیشتر می شود و بدین صورت صندلی در دو جهت افقی و عمودی قابل تنظیم می باشد؛ شیب صندلی نیز تغییر خواهد کرد.

تحمل وزن دوچرخه ثابت بیش از هر چیز به قدرت شاسی بستگی دارد؛ هر چه شاسی دوچرخه محکم و سنگین تر باشد، وزن بیشتری را تحمل می کند. اکثر دوچرخه ثابت های ارزان قیمت شاسی ضعیفی دارند به همین علت در هنگام رکاب زدن با سرعت بالا دستگاه می لرزد و ورزشکار احساس می کند تهدید به افتادن است؛ در صورتی که این اتفاق نمی افتد.

ترجیحاً دوچرخه ثابتی خریداری کنید که شاسی آن محکم بوده و تحمل وزن بالایی داشته باشد. برخی از برندها دوچرخه ثابت های بسیار با کیفیتی وارد بازار کرده اند که معمولاً این دستگاه ها شامل گارانتی و خدمات پس از فروش طولانی مدتی می شوند. مثلاً برندهای تایوانی جی کی اکسر و اکسترا شامل 2 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش هستند که نشانه کیفیت این محصولات است.

با خرید اینترنتی و یا حضوری از فروشگاه هایپرجیم می توانید از ارسال و نصب رایگان این دستگاه ها بهره ببرید. مشاورین ما در زمینه انتخاب بهترین دوچرخه ثابت، تردمیل، اسکی فضایی و سایر تجهیزات ورزشی شما را راهنمایی خواهند کرد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
9 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()