09122648409
سبد خرید 0
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 16 مرداد 1397 در ساعت 52 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

متابولیسم بدن چیست؟

متابولیسم یا به زبان ساده تر، سوخت و ساز بدن، فرآیندی است که طی آن، مواد مغذی مصرف شده پس از جذب تبدیل به انرژی می شوند؛ به این معنی که هر فرد انرژی مورد نیاز برای ادامه فعالیت های روزانه خود را از طریق سوختن مواد مصرف شده در طی روز بدست خواهد آورد. پس به طور کلی می ‌توان گفت: سرعت متابولیسم یا سوخت و ساز بسته به نوع سرعت سوختن کالری در بدن است، اما افزایش متابولیسم از زمان‌های قدیم یکی از راه‌های اصلی برای کاهش و کنترل وزن در تمام دنیا بوده است.

حال می خواهیم بدانیم که آیا تمرین روزانه بر روی تردمیل، در تغییر متابولیسم بدن تاثیر دارد؟ آیا استفاده از این دستگاه ورزشی هوازی باعث می شود که سوخت و ساز بدن افزایش یابد یا خیر؟

این روزها دویدن بر روی تردمیل روشی متداول برای کاهش وزن به شمار می آید که کم و بیش اکثر افراد از آن استفاده می نمایند. پیاده روی و دویدن یکی از اصلی ترین ورزش هایی است که با تداوم در اجرای آن، بی شک باعث تناسب اندام و از آن مهم تر موجب سلامتی قلب و عروق خواهید شد.

فواید دویدن بر روی تردمیل بسیار است، اما استفاده از آن مستلزم رعایت اصولی است که باعث می شود با تمرین بر روی این دستگاه ورزشی هوازی، بدن تاثیر بیشتری از تمرینات گرفته و در نتیجه فرد راحت تر به تناسب اندام دست یابد.

همانطور که می دانید روند کاهش وزن با متابولیسم بدن رابطه ای مستقیم دارد؛ به این صورت که در برخی افراد سوخت و ساز بیشتر بوده و در برخی این سوخت و ساز کمتر است که باعث می شود فرد زودتر یا دیرتر وزن کم کند. اما در این مقاله شما را با روش هایی آشنا خواهیم کرد که می توانید سوخت و ساز بدن تان را با تمرین بر روی تردمیل افزایش دهید.

میزان متابولیسم یا همان سرعت سوختن کالری به عوامل زیادی وابسته است که از جمله آن ها ژنتیک (برخی افراد به صورت وراثتی متابولیسم بالایی دارند)، جنسیت (اصولان آقایان نسبت به بانوان کالری بیشتری می سوزانند) و سن و سال (میزان سوخت و ساز پس از 40 سالگی شروع به کاهش می ‌کند) می باشد.

درست است که این موارد در متابولیسم تاثیر گذار است و نمی توان در آن ها مداخله داشت، اما برای بالا بردن سوخت و ساز بدن راه های دیگری به غیر از این عوامل وجود دارد که می توان از اصلی ترین آن ها به رژیم غذایی متناسب حین تمرینات متدام بر روی تردمیل اشاره نمود که موجب از بین رفتن هرچه بیشتر کالری در بدن و افزایش متابولیسم افراد خواهد شد.

تداوم در تمرین بر روی تردمیل!

اگر تصمیم دارید که به طور جدی متابولیسم بدن تان را افزایش دهید، باید برنامه ریزی دقیقی برای اجرای تمرینات خود بر روی تردمیل داشته باشید. همانطور که می دانید ورزش‌های هوازی مانند ورزش‌های مقاومتی و بدنسازی عضلات بزرگ نمی‌سازند، اما منجر به افزایش سوخت و ساز بدن در ساعت‌های بعد ورزش خواهند شد.

بنابراین باید روزانه بر روی تردمیل بدوید، حتما لزومی ندارد که تمرینات شما با سرعت و شدت بالایی اجرا شود. همین که بتوانید هر روز حتی برای 40 دقیقه هم که شده بر روی دستگاه به پیاده روی ساده بپردازید، باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شوید. پیاده روی با سرعت کم در مدت زمان بیشتر، بسیار تاثیر گذارتر از دویدن یا پیاده روی تند برای مدت کوتاه است.

نوشیدن آب!

یکی از مشکلاتی که باعث کاهش روند متابولیسم می شود، کم آبی بدن است. برای هیدراته بودن و تامین آب کافی بدن قبل از هر وعده غذایی یک لیوان آب خالص بنوشید و بعد از هر وعده هم یک لیوان دیگر. به علاوه سعی کنید میوه و سبزی تازه را وارد رژیم غذایی خود کنید.

بدن برای سوخت و ساز نیاز مبرمی به نوشیدن آب دارد، اگر حتی کم آبی خفیف را تجربه کنید، سرعت متابولیسم کاهش پیدا می‌ کند. سعی کنید قبل از شروع تمرین بر روی تردمیل به میزان کافی آب بنوشید، در حین تمرین نیز منتظر تشنگی نباشید و قبل از احساس تشنه بودن آب بنوشید. زیرا این حس حین تمرین فقط تشنگی تان را برطرف می نماید و در نتیجه بدن سیراب نشده و باعث کم آبی می شود.

تقسیم بندی وعده های غذایی!

بهترین روش برای مصرف وعده های غذایی که منجر به بالا بردن سوخت و ساز بدن می شود، این است که بتوانید در طی روز وعده‌ های غذایی پرحجم را در فواصل زمانی زیاد مصرف ‌کنید. به این صورت که روزانه 3 وعده غذایی اصلی با حجم کم میل کرده و در طی روز میان وعده های مفید مصرف نمایید.

پیش رفتن با این روش باعث می شود که شما در طول روز انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنید، زیرا این انرژی با صرف مواد مغذی تامین شده و از طریق آن می توانید به فعالیت های فیزیکی روزمره خود بپردازید. طی تحقیقات به عمل آمده، مشخص شده است، افرادی که 3 تا 4 بار در طی روز میان وعده مصرف می کنند، اشتهای کمتری برای وعده های اصلی داشته و کمتر پرخوری می کنند.

مصرف ادویه!

وارد کردن موادغذایی تند و ادویه ای در رژیم غذایی باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. طی تحقیقات انجام شده بر روی این موضوع، مصرف مداوم فلفل همراه غذا باعث کاهش وزن خواهد شد و به خوبی سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. به دلیل وجود ماده ای در فلفل قرمز به نام کپسایسین است که بر دو نوع چربی های سفید و قهوه ای بدن موثر است.

این ماده توانایی زیادی در بالا بردن سوخت و ساز بدن داشته و میزان چربی سوزی بدن را افزایش می دهد؛ علاوه بر این کپسایسین موجود در فلفل قرمز به شما کمک می کند تا احساس سیری پیدا کنید، زمانی که شما احساس سیر شدن داشته باشید، بیش از حد غذا نمی خورید. در هر صورت باید دقت داشته باشید که در مصرف فلفل و ادویه جات تند زیاده روی نکنید، زیرا همانطور که می دانید مصرف هر چیز به میزان متعادل آن تاثیر گذار خواهد بود.

مصرف پروتئین!

بهتر است که در رژیم غذایی ‌تان مقداری از کربوهیدرات‌ها را با گوشت‌ های بدون چربی یا پروتئین‌ های گیاهی مثل حبوبات و سویا جایگزین کنید. میزان نیاز بدن یک فرد به پروتئین، تابع میزان کافی بودن انرژی دریافتی است؛ بدان معنی که میزان ناکافی انرژی دریافتی، بدن فرد را وادار به سوزاندن پروتئین ها می نماید و پروتئین را از قرار گرفتن در دسترس بافت ها محروم می نماید.

بنابراین میزان نیاز بدن به پروتئین، همان طور که گفته شد به این شرط است که انرژی دریافتی روزانه فرد، کافی است و فرد پروتئین را برای تامین انرژی به جای کربوهیدرات هدر نمی دهد. کربوهیدرات محافظت کننده پروتئین است به این معنی که اگر شما مقدار کربوهیدرات مورد نیاز بدن را برای سوخت و ساز مصرف کنید، بدنتان پروتئین ها را برای تولید انرژی هدر نخواهد داد.

با رعایت موارد ذکر شده در این مطلب شما می توانید به راحتی موجب افزایش متابولیسم شده و سوخت و ساز بدن تان را بالا ببرید. بهتر است با برنامه ریزی دقیق پیش بروید و پس از مدتی متوجه خواهید شد که با رعایت یک سری اصول می توانید کاهش وزن خود را افزایش داده و علاوه بر آن سلامتی تان را تضمین نمایید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
کار با تردمیل و ورزش کردن بعد از عمل لیپوماتیک کار با تردمیل و ورزش کردن بعد از عمل لیپوماتیک فروش تردمیل به سالمندان با کدام اهداف انجام می شود؟ فروش تردمیل به سالمندان با کدام اهداف انجام می شود؟ صفر تا صد برنامه لاغری با تردمیل خانگی صفر تا صد برنامه لاغری با تردمیل خانگی دلایل خرید تردمیل که باید بدانید دلایل خرید تردمیل که باید بدانید استفاده صحیح از تردمیل باشگاهی برای کاهش وزن استفاده صحیح از تردمیل باشگاهی برای کاهش وزن ورزش و کار با تردمیل بعد از جراحی زیبایی شکم ورزش و کار با تردمیل بعد از جراحی زیبایی شکم فروش تردمیل به مراکز درمانی و بیمارستان ها فروش تردمیل به مراکز درمانی و بیمارستان ها تاثیر تردمیل خانگی و ورزش روی آلزایمر تاثیر تردمیل خانگی و ورزش روی آلزایمر پیش گیری از بیماری های تنفسی با خرید تردمیل پیش گیری از بیماری های تنفسی با خرید تردمیل برنامه های پیش فرض تردمیل باشگاهی را بشناسید برنامه های پیش فرض تردمیل باشگاهی را بشناسید مزایای خرید تردمیل آبی مزایای خرید تردمیل آبی مزایای تردمیل برای بیماران مبتلا به ام اس مزایای تردمیل برای بیماران مبتلا به ام اس عوارض استفاده بیش از حد از تردمیل خانگی عوارض استفاده بیش از حد از تردمیل خانگی چک لیستی که در زمان فروش تردمیل باید چک کرد چک لیستی که در زمان فروش تردمیل باید چک کرد بعد از عمل بینی ورزش و تردمیل باشگاهی مجاز است؟ بعد از عمل بینی ورزش و تردمیل باشگاهی مجاز است؟ دلایلی که اجازه نمی دهد شما وزن کم کنید! دلایلی که اجازه نمی دهد شما وزن کم کنید! چطور حجم معده را کاهش دهیم؟ چطور حجم معده را کاهش دهیم؟ چگونه در روز کالری بیشتری بسوزانیم؟ چگونه در روز کالری بیشتری بسوزانیم؟ چگونه با ورزش و تغذیه سالم بیماری سندروم روده را درمان کنیم؟ چگونه با ورزش و تغذیه سالم بیماری سندروم روده را درمان کنیم؟ با این روش های ساده سریع و سالم وزن کم کنید با این روش های ساده سریع و سالم وزن کم کنید
6 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()